Cultuurdag VO 2017

datum:
16 november 2017
locatie:
Amersfoort, De Rijtuigenloods
Cultuurdag VO zaal
16 november vond in de Rijtuigenloods in Amersfoort de Cultuurdag VO plaats. Een levendige dag met veel werksessies, een inspirerende keynote en wervelende optredens.

Persoonsvorming en identiteitsontwikkeling, ook op school


Sam hield echt niet van school. Als je hem vroeg hoe het was op school, kreeg je hooguit wat gegrom te horen. Totdat de mentor een themaweek organiseert over vluchtelingen. Ze discussiëren erover en vluchtelingen komen op school hun verhaal vertellen en koken. Sam vertelt thuis spontaan wat hij heeft meegemaakt op school en dat hij blij is dat hij nu meer weet over vluchtelingen.

Met deze persoonlijke anekdote over haar zoon Sam beschrijft Monique Volman, keynotespreker van de cultuurdag VO, precies waar het om gaat bij identiteitsontwikkeling en persoonsvorming op school: ‘Iets had hem geraakt. Dit was iets waardevols, iets waardoor hij een beetje een ander mens geworden is.’

Monique Volman is hoogleraar onderwijskunde aan de Universiteit van Amsterdam en deed literatuuronderzoek naar persoonsvorming en identiteitsontwikkeling op school. Ze benadrukt vandaag hoe belangrijk het is dat kinderen een periode bezig zijn met exploreren. En dat de school dat kan stimuleren. Je kunt exploreren in de breedte: door nieuwe leersituaties aan te bieden en nieuwe werelden te laten zien, bijvoorbeeld via maatschappelijke stages. Je kunt ook de diepte ingaan, bijvoorbeeld door bepaalde vakken en thema’s diepgaander te onderzoeken. En je kunt reflectief exploreren. Bijvoorbeeld door te reflecteren op bepaalde thema’s: wat betekenen ze voor het leven van leerlingen? Die reflectieve exploratie gebeurt vaak tijdens de kunstvakken en vaak ook buiten school. Dat is mooi, maar het kan ook heel goed binnen school, vindt Monique. En niet álleen tijdens de kunstvakken. Zij pleit voor een ‘meaningful life agenda’ voor op school.

Tolerantie en talent

De VO-dag startte met het thema tolerantie. Directeur van het LKCA Sanne Scholten praat op het podium met Annemarie van Eekeren en Kensey Sarphatie. Zij werkt bij Amsterdam Museum/Ons’ Lieve Heer op Solder. Hij zit in de vierde klas van het vmbo en deed mee aan het project Voices of Tolerance, een project dat het museum organiseerde samen met UNESCO en een aantal vmbo-scholen. Annemarie vertelt hoe leerlingen met elkaar en met bekende Nederlanders in gesprek gingen over tolerantie. Ook gingen ze er creatief mee aan de slag door het maken van een rap.

Cultuurdag VO 2017


Vlak voor aanvang van het programma kwam ik Kensey tegen en vroeg ik of hij zin had in zijn optreden. ‘Ja, ik vind het leuk. Het project heeft me al zo veel opgeleverd. Ik word steeds weer voor iets nieuws gevraagd. Een klein beetje gespannen ben ik wel - vandaag zitten er wel heel veel mensen in de zaal – maar het praten gaat steeds gemakkelijker. Als ik daar sta gaat mijn hoofd uit en neemt mijn mond het over.’ En dat klopt. Kensey staat zelfverzekerd op het podium en vertelt op zijn gemak zijn verhaal. Hij legt uit wat tolerantie voor hem betekent: ‘Vrijheid. Dat je mag zijn en doen wat je wil’ en hij eindigt zijn rap met deze woorden:

(…) grote groepen zijn met elkaar aan het discussiëren

Omdat ze zich door anderen laten manipuleren

Geïnjecteerd met honderden illusies

Wanneer stoppen deze onnodige ruzies

En gaan we als land weer herenigen

En elkaar niet vervloeken, maar zegenen

Na het plenaire programma verspreiden de bezoekers zich over de verschillende rijtuigen en zaaltjes in de Rijtuigenloods. De locatie is origineel en ziet er prachtig uit, maar heeft ook wat nadelen. De sessie met Monique Volman in een van de Postwagons wordt overstemd door de hilariteit van een sessie die buiten plaatsvindt.

Daarna staan de broodjes en soep klaar. Tijd voor de lunch, om met elkaar verder te praten of om even lekker mee te trommelen met de Vuilnismannen.

Get on stage

En dan druppelt de grote zaal vol voor het optreden van het Haagse Get on Stage. De jongeren van Get on stage zetten in verrassende combinaties geweldige acts neer, en soms gaan daarbij de volumeknoppen wijd open.

Cultuurdag VO 2017


Ieder najaar vraagt Get On Stage alle leerlingen van alle middelbare scholen in Den Haag en omstreken of zij zich willen opgeven voor zang, rap, muziek, dans of theater. Elk jaar geven een paar honderd jongeren gehoor aan die oproep. Zij starten in een traject dat uitmondt in een voorstelling. Leerlingen die hier niet voor worden geselecteerd, krijgen een advies op maat voor lessen of workshops die goed passen bij hun behoeften.

De mannen achter Get on stage – Daan van der Bruggen en Ferdinand van Duuren – verklaren het succes van Get on stage: ‘we doen het samen, het hele creatieve proces. Kinderen brengen ideeën in, die bespreken we met zijn allen en dan gaan we ze in groepjes uitwerken. We werken ook samen met een heleboel partners, zoals Cultuurschakel en de Stadsschouwburg. En... een wethouder die geld vrijmaakt voor dit soort initiatieven is ook een belangrijke voorwaarde.’

Wil je meer lezen over Get on Stage? Lees dan het praktijkverhaal op onze website.

Wil je meer weten over het onderzoek van Monique Volman? lees dan de publicatie ‘Exploreren kun je leren.’

Wat vonden de bezoekers van deze Cultuurdag VO? Lees hier wat korte reacties

Bekijk hier het fotoalbum

Als je linksboven op de sessierondes klikt, kun je per sessie een verslag of presentatie vinden.


contact

Melissa de Vreede
naamMelissa de VreedefunctieSpecialist cultuureducatietelefoonnummer030 711 51 76e-mailMelissadeVreede@lkca.nl