In de 35e Cultuurkrant: Remy van Kesteren ‘mist een sterke kunst- en muzieklobby’
En: in gesprek met D66-Kamerlid Ilana Rooderkerk + inzicht in de Rijksuitgaven aan cultuureducatie en amateurkunst
Bijgewerkt op:
Gepubliceerd:
In deze editie: een interview met harpist Remy van Kesteren over hoe kunst hem als mens vormde (en hoe hij ieder kind dat toewenst). We spraken ook D66-Kamerlid Ilana Rooderkerk over de Haagse politiek rond cultuur (in een recente motie vraagt zij om het wettelijk vastleggen van het recht op cultuur). En: LKCA-onderzoekers geven inzicht in de Rijksuitgaven aan cultuureducatie en amateurkunst.

De derde Cultuurkrant van 2025, de 35ste editie, wordt rond 1 oktober bij de abonnees thuisbezorgd. Een greep uit de inhoud:
- Gevierd harpist Remy van Kesteren dankt zijn succes behalve aan talent ook aan zijn vorming op de Vrije School, waar kunst hem vormde als mens. Hij pleit voor een structurele, politieke investering in blijvend en verdiepend kunst- en muziekonderwijs. ‘Cultureel leren zwemmen, het zou een fundamenteel recht voor ieder kind moeten zijn.’
- Maak kennis met Ad Warnar, de nieuwe directeur-bestuurder van LKCA. Hij ziet in samenwerken en kennis delen belangrijke kernwaarden van LKCA. ‘Wij zijn als kenniscentrum de voelsprieten van de sector.’
- Net als Remy van Kesteren hekelt ook D66-Kamerlid Ilana Rooderkerk de Haagse politiek rond cultuur. In een recente motie vraagt zij een recht op cultuur wettelijk vast te leggen. Dit maakt overheden gezamenlijk verantwoordelijk voor de toegang tot cultuur en bevordert kansengelijkheid.
- Aan de vooravond van de Tweede Kamerverkiezingen geven LKCA-onderzoekers Luud Goossens en Arno Neele inzicht in de Rijksuitgaven aan cultuureducatie en amateurkunst, en in de achterliggende legitimering hiervan.
- De voorstelling Waar geen woorden voor zijn van Toneelgroep Jonge Klei gaat over kindermisbruik en de jarenlange doorwerking daarvan, bij slachtoffers én daders. Makers Maartje Wikkerink en Ingrid van Leeuwen over de zorgvuldigheid die het vraagt om precaire onderwerpen als deze te vertalen naar een theatrale vorm.
- Clara Wengert, directeur van BKJ (de Duitse koepelorganisatie voor cultuureducatie) schetst de ontwikkelingen bij onze oosterburen. De aanpak verschilt sterk per regio en als het gaat om ‘Bildung’ zijn er nog slagen te maken.
- Een adviescommissie van de Raad voor Cultuur doet onderzoek naar de impact van AI op makers en beleid in de kunst- en cultuursector. Tom van de Wetering, projectleider generatieve AI aan de HKU, vertelt wat het onderzoek inhoudt.
- De succesvolle muziektheatervoorstelling Toetie werd gespeeld door amateurmuzikanten met een beperking. Makers Mark van Vliet en Jelle Roeper stuitten op terughoudendheid bij muziekverenigingen als het gaat om inclusiever beleid. ‘Laat alle verwachtingen los en begin gewoon ergens.’
- Steeds vaker klinkt de roep om een wettelijke ‘zorgplicht voor cultuur(beoefening)’ voor lokale en provinciale overheden. In een reeks van vier artikelen brengen LKCA-onderzoekers Luud Goossens en Arno Neele in kaart wat de impact van meer verplichtende wetgeving is, of zou kunnen zijn. In deze Cultuurkrant deel 3 over de lobby rond de gymles. Ondanks de vrijheid van onderwijs werd het bewegingsonderwijs in het primair onderwijs stevig verankerd. Lees ook de eerdere artikelen uit deze reeks.
- Fair Pay in cultuureducatie en amateurkunst is geen luxe, maar een randvoorwaarde voor continuïteit. Columnist Marijn Cornelis schetst mogelijke oplossingen.
- Crétien van Campen, onderzoeker bij het SCP, deed onderzoek naar de veerkracht onder ouderen in twee wijken in resp. Den Haag en Amsterdam. Een ongewone aanpak leidde tot verrassende resultaten.
Neem een gratis abonnement
Neem een abonnement, dan ontvang je voortaan gratis de Cultuurkrant in je brievenbus.
Reageer (je reactie verschijnt na goedkeuring, vanwege spam)