LKCAtelier: Verbinding tussen taal, kunst en cultuur
Aanmelden is helaas niet meer mogelijk. Heb je vragen? Stuur een mailtje naar EstherKoetse@lkca.nl.
Het belang van taal in de tweetalige provincie hoeft bijna geen uitleg. Taal is je identiteit, wie je bent. In jouw omgeving, en dus altijd met de mensen om je heen. En als taal een expressiemiddel is, is dan niet iedereen meertalig? Want naast je moedertaal spreek je immers ook non-verbaal, digitaal en familietaal.
Kunst en cultuur zijn natuurlijk ook expressiemiddelen. Voeg daar taal aan toe en je levert een mooie bijdrage aan het terugdringen van laaggeletterdheid en juist het bevorderen van lezen. Het enthousiasme van de Friese scholen willen we met de rest van het land delen. Laten we spelen met taal zodat taalplezier de regel wordt.
Wat ga je doen?
Anne Graswinckel (projectleider Keunstwurk) en Jimke Nicolai (Freinet deskundige en To Taalonderzoeker) delen de succesfactoren van het Friese CmK-programma. Ze nemen je mee langs inspirerende praktijkvoorbeelden, geven een stukje theorie en laten je hun werkwijze ervaren.
Ook is er ruimte om met elkaar ervaringen uit te wisselen over hoe jij zelf al de verbinding tussen taal, kunst en cultuur legt. Allemaal met het streven dat iedereen na afloop een boeiend zaadje heeft om in de eigen werkpraktijk te ontkiemen.
Leestips
- Cultuureducatie met Kwaliteit: open en onderzoekend bouwen en verbinden
- Verdwalen in verhalen : over verhalen maken en verhalen vertellen
- Kunst van het verdwalen
- Combinatie Muziek en Taal : praktijkvoorbeelden basis-/lager onderwijs in NL en Vlaanderen
- Zin in taal en muziek ; over leren van taal en muziek in samenhang
- Muziek- en taalonderwijs slim combineren
Meer literatuur over dit onderwerp vind je in onze informatiebank.
Kijktips
Workshops Conferentie Cultuureducatie met Kwaliteit: De Diepte In (10 februari 2021):
- Theater en taal
Een project van Mooi Werk en Rozet / Nataschenka le Clercq, Erik van Duijvenbode en Tuba Güngor. - Woordenschat & cultuureducatie
Lilianne Eijkelenkamp (Servicebureau Onderwijs&Cultuur) en Karin Hoogeveen (Sardes)