LKCAtelier: Leren door ontmoeting in je eigen buurt

Online kennisdeling en verdieping; een ontmoeting tussen experts en vakgenoten
Deel dit artikel
Maak kennis met ontmoetingsonderwijs, een nieuwe manier van leren. Niet de lesboeken maar de ontmoeting tussen jong en oud staat hierbij centraal. Minka Bos (Stichting In mijn Buurt) en Mark Schep (freelance onderzoeker) vertellen je in dit LKCAtelier over deze aanpak.

Inschrijven is helaas niet meer mogelijk. Heb je vragen of opmerkingen? Stuur dan een mailtje naar EstherKoetse@lkca.nl.

Al meer dan 3.000 leerlingen hebben via Stichting In mijn Buurt deelgenomen aan programma’s waarbij zij in contact kwamen met iemand van een andere generatie. Zij verdienen hiermee de titel ‘Erfgoeddrager’ waarmee iedere leerling belooft verantwoordelijkheid te nemen voor het verhaal en de persoonlijke historie van de oudere en hun buurt.

Immaterieel erfgoed krijgt hiermee een nieuwe stem en een nadrukkelijke plek in het onderwijs en de leefwereld van de kinderen. Want het programma is zo opgebouwd, dat leerlingen de ouderen interviewen over een deel van de Nederlandse geschiedenis zoals het koloniale verleden, migratie of de Tweede Wereldoorlog. In workshops leren ze weer hun opgehaalde verhalen door te vertellen.

Inhoud LKCAtelier

Minka Bos geeft uitleg over de opzet van In mijn Buurt en Mark Schep deelt een aantal conclusies en aanbevelingen uit zijn onderzoek naar dit programma. Natuurlijk ga je ook zelf ervaren wat deze manier van werken betekent. In kleine groepjes interview je elkaar en deel je het verhaal van de ander. Zo ontdek je hoe je deze andere manier van werken kan inzetten voor cultuureducatie om leerlingen op een andere manier te betrekken en te bereiken.

Lees- en kijktips

Vond je dit artikel interessant?

Gemiddelde 4.4 / 5. totaal 16

Praat verder over dit onderwerp met deze expert(s):
Ronald Kox
Ronald Kox
Functie: Leidinggevende Cultuureducatie
Expertise: curriculumontwikkeling
ronaldkox@lkca.nl
030 - 711 51 42
Bekijk alle experts
Deel dit artikel