LKCAtelier: Kunst, cultuur en corona op het mbo

Deel dit artikel
In tijden van corona vallen lessen weg, stages volgen wordt moeilijker en het is voor mbo-studenten lastiger om fysiek contact te maken met anderen. Hoe kan je als professional werkend voor of op het mbo toch iets betekenen voor deze groep jongeren? En hoe zet je daar kunst en cultuur bij in?

Aanmelden voor dit LKCAtelier is niet meer mogelijk. Heb je vragen of opmerkingen? Stuur een mailtje naar EstherKoetse@lkca.nl.

Kunstlessen in aangepaste vorm, culturele uitstapjes die worden geannuleerd… we ontkomen er niet aan door het coronavirus. Terwijl juist kunst en cultuur belangrijk kunnen zijn om jongeren minder eenzaam te laten voelen. Kunst en cultuur brengen nieuwe energie, ze leren anders denken en werken aan creatieve oplossingen. Steeds meer culturele instellingen bieden online exposities, lessen en andere activiteiten aan. Oók voor mbo-studenten, maar hoe zet je die in tijdens je (online) les?

Merel Brugman neemt je mee in het aanbod van het Rijksmuseum specifiek voor het mbo. Arida Bandringa (eigenaar Educatief OntwerpLAB en senior projectmedewerker ArtechLAB Amsterdam) laat zien hoe ze een coronaproof artscience les ontwikkelde aan de hand van het ontwerpmodel van Emiel Heijnen. Authentieke kunsteducatie staat in dit model centraal: kunst wordt gekoppeld aan een sociaal-maatschappelijke context en er wordt aangesloten bij de belevingswereld van de jongere.

Zelf ga je dit LKCAtelier ook aan de slag. Na de presentaties ontwerpen we samen een coronaproof kunstles met authentieke kunsteducatie uitgangspunt. Hierbij hebben we ook aandacht voor verschillende kunstbronnen met betrekking tot eenzaamheid.

Leestips

Vond je dit artikel interessant?

Gemiddelde 3.5 / 5. totaal 6

Praat verder over dit onderwerp met deze expert(s):
Huub Braam
Huub Braam
Functie: Specialist Onderzoek
Expertise: mbo,onderzoek
huubbraam@lkca.nl
030 - 711 51 11
Bekijk alle experts
Deel dit artikel