Landelijke IKC-dag: Het kind als bron
Op de IKC-dag word je inhoudelijk gevoed met het laatste nieuws en ontwikkelingen op het gebied van brede scholen en kindcentra vanuit politiek, wetenschap en praktijk. Ook ga je zelf aan de slag in deelsessies en masterclasses over specifieke thema’s.
Pedagogische visie
‘Het kind als bron’ is een pedagogische visie die zich richt op wat kinderen nodig hebben om zich thuis en veilig te voelen. Naast het gezin is de kinderopvang, de school of het IKC (Integraal Kind Centrum) een eerste ‘samenleving’ waar veel kinderen mee in aanraking komen. Daar ligt een belangrijke kans en verantwoordelijkheid om een ondersteunende en stimulerende omgeving te creëren, waar kinderen hun potentieel kunnen ontdekken en ontwikkelen.
Ook cultuureducatie speelt een belangrijke rol bij zowel de persoonlijke als de maatschappelijke ontwikkeling, zoals ook naar voren komt in een studie die Unesco vorig jaar heeft laten uitvoeren.
Culturele achtergrond als kracht
Kinderen brengen elementen uit hun eigen culturele achtergrond mee. Hoe kan een kind die achtergrond gebruiken als kracht, en zich uitdrukken door expressie te geven aan zijn eigenheid? Hoe vertaalt zich dat in een pedagogisch didactisch kader en wat vraagt dat bijvoorbeeld van voorzieningen in de buurt? En hoe gaat het IKC, als onderdeel van het ecosysteem rond het kind, hiermee om?
Voor wie?
De IKC-dag is bedoeld voor bestuurders, leidinggevenden en coördinatoren, professionals en stafmedewerkers uit de kinderopvang, peuterspeelzaalwerk, jeugdhulp, welzijn, onderwijs en gemeenten.
Programma
09:30 | Inloop |
10:00 | Welkom door dagvoorzitter Job van Velsen |
10:10 | Keynote door Jan Bransen |
11:15 | Pauze |
11:30 | Deelsessies |
12:30 | Afronding deelsessies |
12:45 | Lunch en intermezzo |
13:30 | Masterclasses |
14:30 | Plenaire afsluiting met een drankje |
Aanmelden
Wil je erbij zijn? Meld je dan voor 18 september aan. Bij je aanmelding kies je ook de deelsessie en masterclass waar je aan mee wilt doen.