Aandeel scholen met een cultuurcoördinator

Cijfers
Bijgewerkt op:
Gepubliceerd:
Deel dit artikel

88% van de basisscholen heeft een cultuurcoördinator.

2009: Monitor cultuureducatie in het primair en voortgezet onderwijs (Oberon/Sardes)
2014: Monitor cultuuronderwijs in het primair onderwijs (Oberon/Sardes)
2016: Monitor cultuuronderwijs in het primair onderwijs (Oberon/Sardes)
2018: Monitor Cultuureducatie primair onderwijs 2017-2018 (ResearchNed/Claudia de Graauw)

2019: Monitor Cultuureducatie primair onderwijs 2018-2019 (ResearchNed/Claudia de Graauw)
2023: Monitor Cultuureducatie primair onderwijs 2022-2023 (ResearchNed/Gelijkschap)

Toelichting

Volgens de landelijke monitor is het percentage basisscholen met een cultuurcoördinator gestegen van 81% in 2008-2009 naar 88% in 2022-2023.

Andere relevante bevindingen uit de monitor: Op de scholen waar een cultuurcoördinator in dienst is, heeft die gemiddeld dertig taakuren per jaar. Het gemiddeld aantal uren dat een cultuurcoördinator tot zijn beschikking heeft, is met vijf uur afgenomen ten opzichte van 2018-2019. Scholen die meedoen aan Cultuureducatie met Kwaliteit hebben significant vaker een cultuurcoördinator dan scholen die niet meedoen.

De interne cultuurcoördinator op de basisschool, kortweg icc’er, is een leerkracht of directeur die zich via het volgen van de cursus Interne Cultuurcoördinator heeft gespecialiseerd in cultuuronderwijs. Cultuurcoördinatoren houden zich vooral bezig met de contacten met de culturele partners, de selectie en organisatie van het culturele aanbod, het deelnemen aan scholenoverleg en het enthousiasmeren van collega’s.

Let op: basisscholen kunnen ook een cultuurcoördinator aanstellen die niet de officiële cursus heeft gevolgd. Ook kan het schoolbestuur een cultuurcoördinator aanstellen voor meerdere scholen. Sommige basisscholen hebben juist meer dan één cultuurcoördinator. 

Lees verder

Vond je dit artikel interessant?

Gemiddelde 0 / 5. totaal 0

Bijgewerkt op:
Gepubliceerd:
Deel dit artikel