Aandeel scholen met een cultuurcoördinator
86% van de basisscholen heeft een cultuurcoördinator.
2009: Monitor cultuureducatie in het primair en voortgezet onderwijs (Oberon/Sardes)
2014: Monitor cultuuronderwijs in het primair onderwijs (Oberon/Sardes)
2016: Monitor cultuuronderwijs in het primair onderwijs (Oberon/Sardes)
2018: Monitor Cultuureducatie primair onderwijs 2017-2018 (ResearchNed/Claudia de Graauw)
2019: Monitor Cultuureducatie primair onderwijs 2018-2019 (ResearchNed/Claudia de Graauw)
Toelichting
Volgens de landelijke monitor is het percentage basisscholen met een cultuurcoördinator gestegen van 81% in 2008-2009 naar 86% in 2018-2019.
Andere relevante bevindingen uit de monitor: gemiddeld is er voor de cultuurcoördinator 35 uur per schooljaar beschikbaar, maar hierin verschillen scholen sterk van elkaar. Het gemiddeld aantal uren dat een cultuurcoördinator tot zijn beschikking heeft, is toegenomen ten opzichte van 2015-2016. Scholen die meedoen aan Cultuureducatie met Kwaliteit hebben significant vaker een cultuurcoördinator dan scholen die niet meedoen.
De interne cultuurcoördinator op de basisschool, kortweg icc’er, is een leerkracht of directeur die zich via het volgen van de cursus Interne Cultuurcoördinator heeft gespecialiseerd in cultuuronderwijs. Cultuurcoördinatoren houden zich vooral bezig met de contacten met de culturele partners, de selectie en organisatie van het culturele aanbod, het deelnemen aan scholenoverleg en het enthousiasmeren van collega’s.
Let op: basisscholen kunnen ook een cultuurcoördinator aanstellen die niet de officiële cursus heeft gevolgd. Ook kan het schoolbestuur een cultuurcoördinator aanstellen voor meerdere scholen. Sommige basisscholen hebben juist meer dan één cultuurcoördinator.
Lees verder
Monitor Cultuureducatie primair onderwijs 2018-2019 (ResearchNed/Claudia de Graauw, 2019)
Monitor Cultuureducatie primair onderwijs 2017-2018 (ResearchNed/Claudia de Graauw, 2018)
Monitor Cultuuronderwijs in het primair onderwijs (Oberon/Sardes, 2016)
Monitor cultuuronderwijs in het primair onderwijs (Oberon/Sardes, 2014)
Monitor cultuureducatie in het primair en voortgezet onderwijs (Oberon/Sardes, 2009)
Monitor regeling Versterking Cultuureducatie in het Primair Onderwijs (Sardes, 2008)