De cultuurcoach ontzorgt, ook in het voortgezet onderwijs

Voor drie dagen in de week is Lincey in dienst van CultuurStation in Eindhoven. Zij heeft twee collega’s die, net als Lincey, cultuurcoach zijn maar dan voor het PO. Vanuit haar ervaring – zij is 10 jaar docent geweest aan een vmbo-school – weet Aspers dat er vooral voor dit schooltype nog een wereld te winnen is. En die wereld wil zij veroveren.
De schoolgebouwen binnenkomen
‘Ik fiets de hele stad door om de scholen te bezoeken. Vooral op de zaterdagen in januari had ik het druk. Toen waren de open dagen en dat bood mij een perfecte gelegenheid om die gebouwen binnen te komen. Verder bel ik veel en mail ik. Maar het liefst kom ik langs, want face to face is toch de beste manier om contact te maken en te kijken waar ze mee bezig zijn en op welke manier ik van dienst kan zijn.’
Ik spreek Lincey Aspers na afloop van de voorstelling ‘Hiphop In Een Notendop’ van 4XM waarin op aansprekende wijze de ontstaansgeschiedenis van de hiphopcultuur wordt belicht. Een dj, een rapper, een breakdancer en een topper op het gebied van freestyle demonstreren wat met bepaalde termen wordt bedoeld.
En zo horen en zien de leerlingen van VSO De Taalbrug wat het verschil is tussen jazz, soul en blues, hoe scratchen in z’n werk gaat en hoe je van een powermove tot freeze komt. Echt spannend vinden ze het wanneer ze iets uit hun tas mogen pakken, waar direct een rap op wordt gemaakt. De docenten zijn blij verrast dat hun leerlingen zo geconcentreerd kijken en enthousiast reageren. De spanningsboog is doorgaans snel geknapt, maar nu bleef hij 70 minuten strak staan.
Advies en uitwisseling op maat
‘Dit is nu precies waarom ik dit doe’, zegt Aspers. ‘Al die blije gezichten die de zaal uitkomen! Deze school had niet zulke goede ervaringen met workshops en voorstellingen. Die pasten niet goed bij deze doelgroep. Ik heb dus met de school gepraat en gevraagd wat ze precies voor ogen hadden en wat ze met hun leerlingen wilden. En toen raadde ik deze voorstelling aan. Ik zorg ervoor dat ik het culturele aanbod goed ken. Je moet het echt zelf gezien hebben, zodat je weet aan welke school je het kan koppelen.’
Deze werkwijze past Aspers bij iedere school toe. Het is advies en uitwisseling op maat. ‘Er zijn scholen die vanuit zichzelf al heel veel doen aan cultuuronderwijs. Die vraag ik dan om daarover iets te vertellen in ons netwerk. Scholen beschouwen elkaar soms een beetje als concurrenten. Het dreigen daardoor eilandjes te zijn. Maar zodra je met de docenten praat, word je het al gauw samen eens. Ik vraag dan: jij wilt toch ook dat álle leerlingen in Eindhoven de kans krijgen culturele ervaringen op te doen? Dat gun je toch niet alleen je eigen leerlingen?’
Laagdrempelige lessen die niets kosten
De financiering van de culturele activiteiten is een veelgehoord obstakel. Voor Aspers een herkenbaar probleem. Op de vmbo-school waar zij werkzaam was, besloten ze de CJP Cultuurkaart af te schaffen vanaf het moment dat een eigen bijdrage werd gevraagd. ‘Toen moest ik heel creatief zijn om cultuuronderwijs toch op een goede manier vorm te geven. Dat kostte veel energie. Daarom ben ik blij dat ik er nu op een andere manier voor kan zorgen dat leerlingen in aanraking komen met kunst en cultuur.’
‘Ik zie dat echt als mijn missie. Mijn ervaring als docent komt me daarbij goed van pas. Ik heb allemaal leuke laagdrempelige lessen in de aanbieding die niks kosten en ook door niet-vakdocenten gegeven kunnen worden. Ook probeer ik scholen die dicht bij elkaar liggen aan elkaar te koppelen. Dan kun je kosten delen. Samen kun je meer bereiken dan alleen.’
‘In samenspraak probeer ik met de school tot een activiteitenplan te komen. We kijken wat een school wil. Heel breed inzetten op alle disciplines, of juist de diepte in. Welke deskundigheid heb je al in huis en hoe kan je die inzetten? Ik zie het als mijn taak om te ontzorgen. Die docenten hebben het immers retedruk. Dat weet ik als ex-docent maar al te goed.’
Afgestemd op de doelgroep
Voor het vmbo gaat volgend jaar een pilot van start: Rondje cultuur. CultuurStation stelt een laagdrempelig programma dat speciaal op deze doelgroep afgestemd onder het motto boeien en binden, ofwel eerst de belangstelling wekken en die proberen vast te houden. Met 24 VO-scholen in haar verzorgingsgebied heeft Aspers haar handen meer dan vol. En dan te beden-ken dat Eindhoven een van de zeer weinige gemeenten is waar überhaupt een cultuurcoach voor het VO werkzaam is…
Reageer (je reactie verschijnt na goedkeuring, vanwege spam)