LKCAtelier: Zó werk je aan kansengelijkheid in het onderwijs

De rol van diversiteit en inclusie in relatie tot cultuureducatie
Deel dit artikel
Mede door het succes van de documentaire reeks Klassen is kansen(ongelijkheid) een hot topic. Onderwijskansen zijn namelijk medebepalend voor de prestaties, het welzijn en ook de toekomstperspectieven van leerlingen. Daarom speelt dit thema een belangrijke rol binnen de onderwijsvernieuwingen de komende jaren, zoals Cultuureducatie met Kwaliteit en Curriculum.nu.

Maar wat houdt gelijke kansen eigenlijk in hoe verhoudt het zich tot diversiteit? En hoe pas je inclusie toe? In deze interactieve kennissessie kom je daar meer over te weten.

De rol van diversiteit en inclusie

De manier waarop scholen en onderwijsprofessionals omgaan met diversiteit kan de kloof tussen kansarme en kansrijke leerlingen verkleinen of vergroten. Maar hoe omarm je de verschillen van leerlingen in de klas en welke aanpak is daarvoor nodig? Wat zegt de Code Diversiteit & Inclusie hierover? En welke rol kan cultuureducatie daarbij spelen?   

Interculturele competenties

Dr. Bodine Romijn, onderzoeker en docent aan de afdeling Pedagogiek in Diverse Samenlevingen aan de Universiteit van Utrecht, gaat in op hoe je inclusie toepast om onderwijskansen van leerlingen te vergroten, zoals het gebruik van de thuistaal van kinderen en het creëren van herkenbare fysieke ruimtes. Vervolgens maakt zij de koppeling met interculturele competenties van onderwijs- en cultuurprofessionals. Welke rol hebben organisaties in het ondersteunen en faciliteren van de medewerkers om cultureel sensitief te zijn? Als deelnemer maak je kennis met praktijkvoorbeelden hoe je inclusie in de klas implementeert.    

Voor wie is dit Atelier interessant?

Voor alle onderwijs- en cultuurprofessionals die willen weten hoe je omgaat met diversiteit op school en in de klas en willen bijdragen aan kansengelijkheid.

Over dr. Bodine Romijn

Onderzoeker | Departement Educatie & Pedagogiek | Faculteit Sociale Wetenschappen | Universiteit Utrecht

Dr. Bodine Romijn is onderzoeker en docent aan de afdeling Pedagogiek in Diverse Samenlevingen (PiDS). Haar werk focust zich op gelijke kansen, diversiteit en inclusie in opvang en onderwijs. Hierin kijkt ze naar de interculturele competenties van professionals en de rol die organisaties hebben in het ondersteunen en faciliteren van hun staf om cultureel sensitieve en inclusieve praktijken in de groep te implementeren.

Lees- en kijktips

Praktische informatie

LKCAtelier: Zó werk je aan kansengelijkheid in het onderwijs
Donderdag 12 mei | 15.00-16.30 uur
Gratis online deelname, inschrijven wel verplicht.

Om je aan te melden voor LKCA-bijeenkomsten is het handig om een account te hebben. Daarmee kun je je makkelijk en snel aan- of afmelden voor bijeenkomsten. Ben je nieuw bij LKCA? Vul dan eenmalig je mailadres in. Wil je je aanmelden, maar liever geen account aanmaken? Neem dan contact met ons op via EstherKoetse@lkca.nl.

Vond je dit artikel interessant?

Gemiddelde 4.5 / 5. totaal 24

Praat verder over dit onderwerp met deze expert(s):
Chantal de Bonth-Vromans (zij/haar/haar)
Chantal de Bonth-Vromans (zij/haar/haar)
Functie: Specialist Cultuureducatie
Expertise: primair onderwijs
chantaldebonth@lkca.nl
030 - 711 51 64
Bekijk alle experts
Deel dit artikel