LKCAtelier: Samenwerkend leren, hoe werkt dat?

Online kennisdeling en verdieping; een ontmoeting tussen experts en vakgenoten
Deel dit artikel
Wat zijn de werkzame elementen om samen te leren door samen te werken? Samen is het sleutelwoord deze middag. Een aantal sprekers deelt praktijkvoorbeelden en juist ook de ervaringen van de deelnemers dragen bij aan samenwerkend leren.

Aanmelden is helaas niet meer mogelijk. Heb je vragen of opmerkingen? Stuur een mailtje naar NicoleBos@lkca.nl.

Gebruik maken van elkaars kennis om van elkaar te leren vormt de basis van kennisdelen in leergemeenschappen. Corinne van Beilen, als docent en onderzoeker verbonden aan de Hanzehogeschool Groningen, deed onderzoek naar de werkzame elementen in Drenthe en Groningen. Ze bestudeerde en vergeleek drie verschillende benaderingen: professionele leergemeenschappen, communities of practice en boundary crossing. In dit LKCAtelier geeft ze alvast een voorproefje op de uitkomsten.

Aan de hand van voorbeelden uit Drenthe/Groningen (K&C), Gelderland (Cultuur Oost), Noord-Holland (Plein C) en Zeeland (CultuurKwadraat) bespreken we aansluitend met elkaar de mogelijkheden en moeilijkheden aan de hand van wat we met elkaar weten uit theorie en praktijk. Door de vergelijking van de werkwijzen uit de verschillende provincies samen te doen, zijn we ook weer samen aan het leren. En dat sluit weer feilloos aan op het thema van dit LKCAtelier.

Voor een ieder die op wat voor manier betrokken is bij een leergemeenschap en daar meer uit wil halen, biedt deze middag tal van handvatten om (nog) beter gebruik te maken van elkaars kennis.

Leestips ter voorbereiding

Vond je dit artikel interessant?

Gemiddelde 4.4 / 5. totaal 23

Praat verder over dit onderwerp met deze expert(s):
Ronald Kox (hij/hem/zijn)
Ronald Kox (hij/hem/zijn)
Functie: Specialist Cultuureducatie
Expertise: curriculumontwikkeling
ronaldkox@lkca.nl
030 711 51 42
Bekijk alle experts
Deel dit artikel