LKCAtelier: Naar een inclusief leerecosysteem

Online kennisdeling en verdieping; een ontmoeting tussen experts en vakgenoten
Deel dit artikel
In een werkelijk inclusief leerecosysteem werken organisaties en professionals lokaal of regionaal als ketenpartners samen. Om deze samenwerking te realiseren, moeten we kennis en ideeën met elkaar delen. We laten je verschillende perspectieven zien én zijn erg benieuwd welk perspectief jij wilt toevoegen.

Inschrijven voor dit LKCAtelier is niet meer mogelijk. Heb je vragen of opmerkingen? Stuur een mail naar EstherKoetse@lkca.nl.

Hoe zorgen we ervoor dat iedere leerling zich welkom en thuis voelt in elke culturele leeromgeving, en daar een eigen weg in vindt? Hoe realiseren we deze droom? We steken het atelier in vanuit vier perspectieven:

  • Annelies Bartelink (Kunstcircuit Deventer / cultuur eigen): voorwaarden voor integrale samenwerking in cultuureducatie en de rol daarin van de intermediair;
  • Fianne Konings (EUR/ESHCC & Bureau Konings Kunst): de ecologische systeemtheorie en ontwikkeling in context;
  • Josette Hoex en Marthe van Voorst van Beest (NJi): het belang van medeopvoeders en de ‘pedagogische civil society’;
  • Vera Meewis en Emma Staals (LKCA): het culturele ecosysteem en systeemverandering richting culturele democratie.

Over het leerecosysteem

In een werkelijk inclusief leerecosysteem kennen mensen kennen elkaar en elkaars werk. Zij zetten hulpbronnen gemeenschappelijk in. Zo ontstaat een gemeenschap waarbinnen veel meer kinderen en jongeren cultureel kunnen groeien en ontdekken wat kunst en cultuur voor hen betekent. Het concept leerecosysteem biedt een systeemperspectief om met de diverse bij cultuureducatie betrokken partijen in gesprek te gaan over hoe we alle kinderen en jongeren cultureel kunnen laten floreren. Dit is nu nog niet overal het geval.

LKCA werkt in deze periode (2021-2024) op verschillende manieren aan inclusieve leerecosystemen voor cultuureducatie. Lees bijvoorbeeld de inhoudelijke terugkoppeling van twee eerdere LKCAteliers waarin leerecosystemen centraal stonden:

Huiswerk

Om goed voorbereid aan het LKCAtelier deel te kunnen nemen, vragen we je een aantal artikelen te lezen. Emma Staals vertelt in een longread hoe het cultureel ecosysteem kan floreren voor iedereen. Annelies Bartelink en Fianne Konings schreven allebei een essay dat onderdeel uitmaakt van de reeks Naar inclusieve leerecosystemen voor cultuureducatie.

Andere leestips

Vond je dit artikel interessant?

Gemiddelde 4.5 / 5. totaal 21

Praat verder over dit onderwerp met deze expert(s):
Vera Meewis
Vera Meewis
Functie: Specialist Onderzoek
Expertise: Cultuureducatie met Kwaliteit,onderzoek
verameewis@lkca.nl
030 - 711 51 68
Bekijk alle experts
Deel dit artikel