LKCAtelier: Naar een inclusief leerecosysteem
Inschrijven voor dit LKCAtelier is niet meer mogelijk. Heb je vragen of opmerkingen? Stuur een mail naar EstherKoetse@lkca.nl.
Hoe zorgen we ervoor dat iedere leerling zich welkom en thuis voelt in elke culturele leeromgeving, en daar een eigen weg in vindt? Hoe realiseren we deze droom? We steken het atelier in vanuit vier perspectieven:
- Annelies Bartelink (Kunstcircuit Deventer / cultuur eigen): voorwaarden voor integrale samenwerking in cultuureducatie en de rol daarin van de intermediair;
- Fianne Konings (EUR/ESHCC & Bureau Konings Kunst): de ecologische systeemtheorie en ontwikkeling in context;
- Josette Hoex en Marthe van Voorst van Beest (NJi): het belang van medeopvoeders en de ‘pedagogische civil society’;
- Vera Meewis en Emma Staals (LKCA): het culturele ecosysteem en systeemverandering richting culturele democratie.
Over het leerecosysteem
In een werkelijk inclusief leerecosysteem kennen mensen kennen elkaar en elkaars werk. Zij zetten hulpbronnen gemeenschappelijk in. Zo ontstaat een gemeenschap waarbinnen veel meer kinderen en jongeren cultureel kunnen groeien en ontdekken wat kunst en cultuur voor hen betekent. Het concept leerecosysteem biedt een systeemperspectief om met de diverse bij cultuureducatie betrokken partijen in gesprek te gaan over hoe we alle kinderen en jongeren cultureel kunnen laten floreren. Dit is nu nog niet overal het geval.
LKCA werkt in deze periode (2021-2024) op verschillende manieren aan inclusieve leerecosystemen voor cultuureducatie. Lees bijvoorbeeld de inhoudelijke terugkoppeling van twee eerdere LKCAteliers waarin leerecosystemen centraal stonden:
Huiswerk
Om goed voorbereid aan het LKCAtelier deel te kunnen nemen, vragen we je een aantal artikelen te lezen. Emma Staals vertelt in een longread hoe het cultureel ecosysteem kan floreren voor iedereen. Annelies Bartelink en Fianne Konings schreven allebei een essay dat onderdeel uitmaakt van de reeks Naar inclusieve leerecosystemen voor cultuureducatie.
Andere leestips
- Samen opvoeden?! Het belang van medeopvoeders voor ouderschap en opvoeden (NJi)
- Leren waar nieuwsgierigheid ontstaat (VSC, NEMO en Naturalis)
- Projectplan Cultuur om de hoek
- Caring for Cultural Freedom: an ecological approach to supporting young people’s cultural learning
- Cultural democracy: an ecological and capabilities approach
- Creating the environment. The cultural eco-systems of creative people and places