Cultuuronderwijs en de rol van de leerkracht

Besloten bijeenkomst voor pabodocenten
Deel dit artikel
Er is een sterke variatie in het aantal uren en de invulling van kunstvakken op de pabo. Waar komt die variatie vandaan? Wat betekent dit voor de kunstvakbekwaamheid van de toekomstige leerkracht? In deze besloten bijeenkomst voor pabodocenten kijken we naar de verschillende rollen van de leerkracht en de consequenties daarvan voor de pabo-opleiding.

Helaas is aanmelden niet meer mogelijk. Heb je vragen of opmerkingen? Stuur dan een mailtje naar EstherKoetse@lkca.nl.

Aanleiding voor deze bijeenkomst is het promotieonderzoek van Piet Hagenaars en een inventarisatie die wij deden naar de positie van kunst en cultuur op de pabo’s. We nemen je mee in de eerste bevindingen. Daarna gaan we aan de hand van stellingen met elkaar in gesprek. Wat moet een startbekwame leerkracht kennen en kunnen? Na een korte pauze is er ruimte om eigen actuele vragen en kwesties in de ‘Open Space’ uit te diepen met collega-pabodocenten.

Piet Hagenaars deed zijn promotieonderzoek naar cultuuronderwijsbeleid. Nu een vervolgonderzoek onder de pabo’s. In 2020 verscheen zijn proefschrift Opdracht & Onmacht, Cultuuronderwijsbeleid van Den Uyl tot Rutte III, over beleid en bestel cultuuronderwijs 1975-2015 in Nederland (ESHCC, Center for Historical Culture, Erasmus Universiteit Rotterdam. Daarnaast adviseert en publiceert Piet Hagenaars regelmatig over beleid en uitvoering van kunstonderwijs.

Vond je dit artikel interessant?

Gemiddelde 4 / 5. totaal 2

Praat verder over dit onderwerp met deze expert(s):
Marian van Miert (zij/haar/haar)
Marian van Miert (zij/haar/haar)
Functie: Specialist Cultuureducatie
Expertise: primair onderwijs,speciaal onderwijs
marianvanmiert@lkca.nl
030 711 51 45
Eeke Wervers
Eeke Wervers
Functie: Specialist Cultuureducatie
Expertise: cultuur- en erfgoedinstellingen
eekewervers@lkca.nl
030 - 711 51 37
Bekijk alle experts
Deel dit artikel