Theater maken met mensen met een verstandelijke beperking: 3 tips

Bijgewerkt op:
Gepubliceerd:
Deel dit artikel
Anke Purmer en Cara Stolp weten uit ervaring hoe enorm belangrijk theater kan zijn voor mensen met een verstandelijke beperking. Juist theater biedt de kans om het te hebben over thema’s als liefde, familie, pesten, eenzaamheid en vriendschap. Drie inspirerende tips om de verhalen van deze mensen te ontdekken.

Uit ervaring weten we dat theatrale activiteiten voor mensen met een verstandelijke beperking een krachtig instrument vormen om doelen als empowerment, eigen regie en inclusiever samenleven te realiseren. Juist door middel van theatraal spel geef je hen zoveel meer kansen om te experimenteren met dagelijkse situaties. Je geeft ze de kans levensthema’s te verdiepen/verkennen/ervaren; je vergroot hun verbeelding, expressie en sociale vaardigheden. Kortom: spelenderwijs bied je hen allerlei mogelijkheden om te blijven groeien en ontwikkelen. 

Daarom hebben wij nu een Kiem-Theater-methodiek ontwikkeld speciaal voor mensen met een verstandelijke beperking. Dat deden wij binnen Kiem Kunst, een sociaal-culturele onderneming die anderen ondersteunt in het opzetten en uitvoeren van kunstzinnige projecten met mensen met een beperking.  Waarom wordt er in de zorg en binnen het speciaal onderwijs zo weinig gebruik gemaakt van het medium theater? Docenten en medewerkers in de zorg zijn vaak niet of minimaal opgeleid met theatrale spelvormen. En als men al aan theater denkt, is dat vaak aan grote producties. Daardoor strandt een enkele theatrale poging al snel, ook omdat men te weinig gepaste spelvormen kent. Het is dus tijd voor deskundigheidsbevordering door middel van een praktische methodiek.

Wat maakt theater door mensen met een verstandelijke beperking succesvol? 

Theatrale activiteiten doen een appèl op fantasie, expressie, inlevingsvermogen en samenwerken. De speler zelf ontdekt zijn eigen lichaam, taal, stem, mimiek, gevoel en persoonlijke gedachtes en meningen. Dat maakt het theatraal spelen zo waardevol: experimenteren met je eigen mogelijkheden, die van elkaar en met de thema’s waar je over speelt. 

1. Schat het juiste spelniveau in

Wij hebben bij de Kiem Theater methodiek het medium theater ontleed in allerlei kleine stapjes. Zodat je kunt analyseren wat de speler allemaal voor competenties nodig heeft om uiteindelijk te komen tot expressie, verbeelding, inlevingsvermogen en samenspel. Deze competenties zijn naast de verschillende fases van de ontwikkelingstheorie van de Russische psycholoog Vygotsky gelegd. Grofweg zijn er drie fases ontwikkeld: spelers in de imitatiefase, spelers in de symbolische fase en spelers in de samenspelfase. Het is heel belangrijk om te weten hoe de speler het spel beleeft. Dat bepaald namelijk hoe de spelvormen moeten worden aangeboden en wat de volgende stap is waartoe de speler kan worden uitgedaagd.

2. Kies het juiste spelthema

Even genoeg van ludieke circussen en sprookjes! De Kiem Theatermethodiek gaat uit van thema’s die helpen om de spelers aansluiting te laten vinden bij andere mensen in de maatschappij. Vaak zie je dat spelers blijven hangen in een eigen thema zoals een favoriet tv-programma of een favoriete artiest. Juist theater biedt de kans om universele thema’s aan te bieden. Thema’s als de liefde, familie, pesten, eenzaamheid, vriendschap, het milieu, de natuur, buren, andere culturen, trouwen. Wat is hun beleving bij deze thema’s? Wat weten zij hierover? Wat kunnen ze nog ontdekken? Wat zijn hun verhalen? 

Samen gaan onderzoeken en experimenteren maakt het werken met theatrale activiteiten en thema’s die voeden waardevol. En op deze manier help je cliënten volwaardiger burger te worden en aan te sluiten bij wat andere mensen om hen heen ook waardevol vinden. 

3. Begin klein

Begeleiders die weleens met theater aan de slag gaan, belanden vaak na een aantal lessen op een dood spoor. Alle ideeën zijn uitgeprobeerd, wat nu? Ons advies: zet bij aanvang de theatrale activiteiten vooral klein neer. Gewoon tijdens het eten je vork pakken, een gek stemmetje bedenken en met je vork een gesprek aan gaan met andere vorken aan tafel over het eten, het weer, nieuwe kleren, iets dat in de krant stond enz. Of tijdens een wandeling je afvragen: hoe zou die boom zich nu voelen als zijn blaadjes er af vallen? Hoe voelt het blaadje zich? Heb jij dat ook wel eens dat gevoeld? Hoe kunnen we dat dan zien? Kun je het ook bij een ander zien? 

Het lijkt heel klein, maar je bent wel degelijk bezig om mensen zich te laten inleven en een stapje verder is al het laten zien… Dit zou je later in een situatie binnen weer kunnen oppakken en verder uitdiepen.

Wil je meer weten?
Purmer en Stolp schreven het boek Zure Bommen & Bonbons, het eerste handboek voor theater met mensen met een beperking. Het is bedoeld voor hen die wél een opleiding binnen het sociale domein, maar geen drama- of theateropleiding hebben gevolgd, en ondanks dat tóch heel graag met je groep aan de slag willen gaan met drama. Meer info op www.kiemtheater.com. Bestellen kan via info@kiemtheater.com of via de boekhandel.

Vond je dit artikel interessant?

Gemiddelde 4.1 / 5. totaal 9

Reageer (je reactie verschijnt na goedkeuring, vanwege spam)

Reacties (4)
Claudia 14-11-2022

Beste Priscilla, mooi initiatief van jou en de Amerpoort! Ik denk dat bovenstaande tips van Anke en Cara waardevol zijn, ook voor mensen met em(v)b, maar je kunt hen ook rechtstreeks mailen voor aanvullende tips: info@kiemtheater.com . Verder hoop ik dat anderen met ervaring hiermee gaan reageren op jouw bericht. Hartelijke groet.

reageer
Priscilla van der Veen 12-11-2022

hoi!

ik mag in januari drama gaan geven aan o.a. mensen met emvb en emb bij de amerpoort. Deze doelgroep word vaak ondergesneeuwd omdat men het vaak lastig vind activiteiten bij ze te laten aansluiten. nu wil ik een pilot gaan doen met emvb en emb en drama activiteiten. dit z dan meer belevingsgericht zijn, maar hebben jullie tips over dergelijke activiteiten op het gebied van drama met deze doelgroep? im heb er wel een aantal, maar zou graag ook andere ideeën horen en die uitproberen.

Alvast bedankt,

mvg
Priscilla van der Veen

reageer
Cara Stolp | Kiem Kunst 14-11-2022

Ha Priscilla,
Wat een mooie opdracht! Ik zou inderdaad heel belevingsgericht te werk gaan. Waarbij jij de speler bent en doormiddel van een verhaal een sfeer creëert waarbij een appel gedaan kan worden op verschillende zintuigelijke ervaringen. Zoek naar elementen in je theatrale verhaal die je kunt aanbieden door voelen, ruiken, proeven, aanraken met verschillende materialen, geluiden. Kijk goed naar je eigen mogelijkheden qua stemgebruik, mimiek, bewegingen, dichtbij/ver weg. Kortom: pas op voor te veel woorden, maar ga vooral op de beleving, ervaring zitten. Een boek met veel inspirerende tips is: Voet in de jungle van Elise Sanders en Inge van der Wijden. Ik heb het gekocht via Marktplaats, want het is volgens mij niet in de winkel te krijgen. Wil je meer specifieke ideeën neem dan even contact met me op via cara@kiemkunst.nl. Ik hoop dat je hier iets mee kunt. Heel veel toi, toi, toi!

reageer
Gitte Slabbaert 21-10-2022

Beste
Ik heb een thesis rond de toegankelijkheid van theater voor mensen met een mentale beperking. Hebben jullie misschien nog tips over hoe je theatervoorstellingen (en eventueel ook musicals) toegankelijker kan maken?
Alvast bedankt!

reageer
Bert Schoones 21-10-2022

Dank voor jouw vraag, Gitte.
Voor tips wil ik je graag verwijzen naar het verslag van het LKCAtelier van 15 september: Werk maken van inclusieve voorstellingen.
Veel succes!

reageer
Ine Henssen 15-09-2022

Hallo
Een bewoner van onze organisatie voor mensen met een verstandelijke beperking is op zoek naar mogelijkheden voor een theater-cursus/-groep in de omgeving van Maastricht. Hebben jullie hier mogelijkheden in? Of kunnen jullie mij doorverwijzen naar iemand anders?
Graag verneem ik dit van u.

reageer
Claudia 18-10-2022

Hallo Ine, wat leuk dat jullie bewoner toneel wil spelen! Wellicht kunnen de cultuurcoaches bemiddelen: https://www.cultuurmakersmaastricht.nl/team. Helaas staan op onze landkaart inclusieve podiumkunsten nog geen mogelijkheden in Maastricht, maar dat wil niet zeggen dat ze er niet zijn: https://www.lkca.nl/wp-content/uploads/2022/09/Landkaart_Inclusieve-_Podiumkunsten_SEPT2022_DT.pdf
Succes met het vinden van een goede plek!

reageer
Bijgewerkt op:
Gepubliceerd:
Deel dit artikel