Op het inschrijfformulier kun je je voorkeurssessie aangeven.

(B1) Sporenonderzoek - Ingrid Pasmans en Frouke ten Velden

Tijdens deze workshop (gemaakt voor leerlingen uit het primair onderwijs) maak je kennis met Rembrandt én de techniek van kunstonderzoek. Hoe ontdek je of een schilderij een echte Rembrandt is? In het Rijksmuseum doen restauratoren onderzoek naar pigmenten en verflagen van schilderijen. In het restauratie atelier gebruiken zij de nieuwste technologieën. In deze workshop word je zélf onderzoeker en leer je over schilderijenonderzoek en Rembrandt. Kijk je met deze nieuwe kennis anders naar de schilderijen van Rembrandt? Tijdens de rondleiding in het museum komen we daar achter. 

https://www.rijksmuseum.nl/nl/families-onderwijs-of-groepen/primair-onderwijs/sporenonderzoek-naar-rembrandt

(B2) Citroen van Toen - Elma van Imhoff en Peter Pelkmans

Deze workshop (gemaakt voor leerlingen uit het voortgezet onderwijs) gaat over eten, stillevens en meesterlijke schildertechnieken. Het leukste: je schildert met zelfgemaakte verf. 

Welke technieken gebruikten 17de-eeuwse meesterschilders om eten er heerlijk uit te laten zien? In het museum kom je er achter, door goed te kijken naar de beroemde stillevens uit de Gouden Eeuw. Wie oplet, ziet overal citroenen. Waar kwamen die eigenlijk vandaan? Het is een vrucht, die eigenlijk het hele verhaal van de 17e eeuw vertelt. In het Atelier van de Teekenschool schilder je met zelfgemaakte verf een citroen. 

https://www.rijksmuseum.nl/nl/families-onderwijs-of-groepen/voortgezet-onderwijs/citroen-van-toen


(B3) Jij & de Gouden Eeuw - Lisa de Rooy, Lot Houtepen en Wouter Brouwers

Kijk je anders naar de geschiedenis als je in de huid kruipt van iemand uit de Gouden Eeuw? In een 17de-eeuws theater in de Teekenschool speel je met professionele acteurs verhalen over je eigen personage. Je ontmoet Rembrandt, vlucht mee in de boekenkist van Hugo de Groot en ervaart de kou in het Behouden Huys op Nova Zembla. Een geschiedenisles (ontworpen voor leerlingen uit het primair onderwijs) om nooit te vergeten! 

https://www.rijksmuseum.nl/nl/families-onderwijs-of-groepen/primair-onderwijs/jij-en-de-gouden-eeuw

(B4) 1 +1 = 3, Hoe ontwerp je als educator en kunstenaar samen een goed programma? - Irma de Bruijne en Pauline Kintz

Tekenen, schilderen, fotograferen, etsen? Al jaren maken Irma de Bruijne, beeldend kunstenaar, en Pauline Kintz, educator, samen voor het Rijksmuseum succesvolle creatieve programma’s voor volwassenen. Hierin prikkelen ze de deelnemers met nieuwe kennis, dagen hen uit om bewuster te gaan kijken, sporen hen aan tot experimenten of nemen hen mee in het ambacht uit vorige eeuwen. Waarin schuilt het geheim van dit succes? 

Hoe komen deze programma’s tot stand, vanuit welke ideeën, met gebruikmaking van welke expertise en via welke keuzes? In deze workshop krijg je een kijkje in de keuken van het maak-proces en ga je zelf aan de slag met een casus.

(B5) Zwart centraal - Raul Balai

Samen gaan we kijken naar de collectie van het Rijksmuseum en welke rol koloniale heersers en gekleurde personen daarin spelen. Hoe kijken we binnen onze vaderlandse geschiedenis naar deze rolverdeling? Hoe kijken mensen daar heden ten dage anders naar? En waar willen we naar toe qua historisch narratief? 

In de sessie gaan we met elkaar in gesprek aan de hand van een aantal hedendaagse kunstenaars en een aantal voorbeelden uit de collectie van het Rijksmuseum. Daarna gaan we zelf aan de slag met de collectie, waarbij we door een creatieve manipulatie het narratief compleet veranderen. De sessie wordt geleid door Raul Balai. Hij is beeldend kunstenaar, curator en tentoonstellingsontwerper. Naast zijn autonome werk werkt hij o.a. voor The Black Archives, Museum het Rembrandthuis, CBK-Zuidoost en het Amsterdams Fonds voor de Kunsten. 

www.raulbalai.com

(B6) Dubbel kijken - Moniek Warmer

Gemiddeld kijken we 9 seconden naar een (kunst)werk. Hoe kun je dan pubers verleiden intensief en geconcentreerd te observeren en daarna er ook ‘iets’ van te kunnen laten zeggen? Deelnemers onderzoeken en ervaren via de ‘dubbel kijken’ methode hoe het is om langer bij een werk stil te staan. 

In het voorjaar van 2018 en 2019 zijn er verschillende pilots geweest waarbij leerlingen reflecteerden op werk via dans, theater, muziek en fotografie. In plaats van woorden en taal worden lichaam, gevoelens en emoties ingezet om te communiceren. Moniek Warmer, zelfstandig educatief ontwikkelaar en eigenaar van deze methode laat deelnemers ervaren wat de fotografiemethode met je doet. Voor deze activiteit is een telefoon of camera verplicht. 

Door deze activiteit ervaren deelnemers hoe het is om zonder (veel) woorden te communiceren over kunst. 

www.moniekwarmer.nl

(B7) Kijken is een Kunst - Sofie Vermeiren en Marlies Verreydt

Staren naar een vrouw met ontblote borst en tegelijk bijdragen aan een wetenschappelijk onderzoek? In M-Museum Leuven kan dat. Geen betere plek dan een museum om te onderzoeken hoe mensen naar kunst kijken en welke processen meespelen in het lezen en waarderen van een beeld. 

M organiseerde daarom een experiment, in samenwerking met de KU Leuven, om het kijk-DNA van bezoekers in kaart te brengen. In deze sessie duiken Sofie Vermeiren, diensthoofd publieksbemiddeling, en Marlies Verreydt, publieksbemiddelaar, in de resultaten van dit onderzoek om je blik te openen en tegelijk te richten op je eigen praktijk. Bereid je voor op een frisse kijk op kunstbeleving en publieksonderzoek. 

Na afloop van deze sessie
-Sta je stil bij je eigen kijk-DNA en hoe dat overeenkomt/verschilt van anderen.
-Ontdek je de context en bevindingen van een wetenschappelijk kijkonderzoek uitgevoerd in een museale context.
-Hebben we samen onderzocht hoe dit de kunstbeleving van bezoekers kan versterken.
-Hebben we samen bedacht welke kijkstrategieën ingezet kunnen worden in een museum- of erfgoedcontext. 

https://www.mleuven.be/nl/content/home 

https://www.mleuven.be/nl/eyetracking

(B8) Workshop Begrijpend kijken - De frisse blik

Met de organisatie De frisse blik die Lucas Westerbeek 10 jaar geleden oprichtte, ontwikkelde hij een methode om deelnemers begrijpend te leren kijken. Een vaardigheid, die volgens hem heden ten dage belangrijker dan ooit is. Jongeren van nu leren immers niet kritisch te kijken, terwijl zij opgroeien in een beeldcultuur. Bewegend beeld is overal. Onze kinderen en wijzelf laten ons dagelijks informeren, amuseren, overtuigen en tot actie aanzetten door bewegend beeld. De uren die we aan beelden besteden via tv, internet en social media beslaan het grootste deel van onze vrije tijd. 

Leren kijken en het je eigen maken van het gereedschap dat je als beeldmaker hebt, is daarom belangrijk. In deze workshop ga je zelf aan de slag met de iPad en microfoon om de wereld om je heen op een manipulatieve wijze vast te leggen!