Veerle Spronck wint Max van der Kamp Scriptieprijs

Winnaar Max van der Kamp Scriptieprijs
5 februari 2018

Veerle Spronck wint de vijfde editie van de Max van der Kamp Scriptieprijs met haar scriptie over de praktijk van artistiek onderzoek. Zij ontving de prijs uit handen van juryvoorzitter Evert Bisschop Boele op de Onderzoeksconferentie Cultuureducatie & Cultuurparticipatie in Amersfoort op 5 februari.

Veerle Spronck onderzocht in haar scriptie Between Art and Academia. A Study of the Practice of Third Cycle Artistic Research de dagelijkse praktijken van artistiek onderzoekers: hoe maken zij werk dat geëvalueerd kan worden aan de hand van academische én artistieke criteria? Theorie en praktijk blijken niet met elkaar te botsen en zelfs hecht met elkaar verweven concludeert Spronck. Zij schreef de scriptie voor de researchmaster Cultures of Arts, Science, and Technology aan Maastricht University.

Veerle: 'Ik hoop dat mijn onderzoek een voorbode is voor mooie onderzoeken dóór te tekenen, te musiceren, te dansen, etc. En misschien wetenschappers uitdaagt om buiten de gebaande paden van academische artikelen te denken.'

Juryrapport

De jury - onder leiding van voorzitter Evert Bisschop Boele - was onder de indruk van de buitengewoon gedegen, nauwkeurige, maar ook heldere wijze waarop Spronck een dergelijk complex onderwerp analyseert. De combinatie van kunst en onderzoek, ofwel de rol van theorie in de kunsten, is onderwerp van een hoogst actueel en soms verhit debat. Sproncks onderzoeksmethode, in actie komen en gewoon eens gaan kijken wat kunstenaars nu precies doen, is niet alleen origineel, maar hij doorbreekt ook de impasse waarin de discussie vaak terechtkomt en opent de mogelijkheid om die een stap verder te brengen.
Download het volledige juryrapport

De Max van der Kamp Scriptieprijs

Het LKCA reikt sinds 2013 de Max van der Kamp Scriptieprijs uit aan de beste masterscriptie op het terrein van cultuureducatie of cultuurparticipatie. Met de prijs wil het LKCA waardevol onderzoek door studenten voor het voetlicht brengen. In 2017 dongen 33 scripties mee naar de prijs waarvan 22 geschreven door studenten aan een hbo-masteropleiding Kunsteducatie. Daarmee neemt het aandeel van scripties door hbo-master studenten flink toe. 

Meer informatie over alle drie de genomineerden

Foto: Anna van Kooij