MBO-docenten aan de slag met burgerschap in Rijksmuseum

Rijksmuseum nieuw
26 februari 2019

Mbo-docenten en educatief medewerkers van culturele instellingen gingen op 25 januari 2019 in het Rijksmuseum aan de slag met burgerschap. De keynotes van deze dag zijn op video vastgelegd en te bekijken.

'Burgerschapsdimensies in het Rijksmuseum'.

Keynote van Merel Brugman, Rijksmuseum. Bekijk de hele lezing:

'Practoraat Het Nieuwe Kijken: VR en kritisch denken'.

Keynote van Rufus Baas, Media College. Bekijk de hele lezing:

'Stap in ‘Het melkmeisje’ met een VR-bril op'

Keynote van Berend Weij, Media College. Bekijk de hele lezing:

[Aankondiging programma, november 2018:]
Hoe kun je de verschillende burgerschapsdimensies in je mbo-les koppelen aan de collectie van een museum? Schuif aan bij de verschillende inspiratietafels. Stap met een Virtual Reality-bril op een schilderij binnen. Duik in de Gouden Eeuw of teken een selfie, net als Rembrandt. 

Er zijn inspiratierondes van verschillende instellingen. Direct bij aankomst kies je bij de registratiebalie per ronde wat je gaat volgen: de Virtual Reality-beleving of een Inspiratietafel. Bekijk de indeling van het programma
'Stap in een schilderij'

Virtual Reality-beleving

Hoe zou het zijn om in een iconisch schilderij rond te lopen? Hoe vang je de essentie van het werk? Docenten en studenten van de opleidingen 'Game artist en Gamedeveloper' van het Mediacollege Amsterdam gingen op onderzoek uit. Het resultaat: een experimentele Virtual Reality-beleving waarin je kunt rondlopen in ‘Het melkmeisje’ van Johannes Vermeer en op onderzoek gaat naar de geheimen in het schilderij.

Burgerschapsonderwijs

Met VR kun je levensechte situaties nabootsen. Deze VR filmpjes, gemaakt in samenwerking met de HvA, dienen binnen de docentopleiding als vertrekpunt voor lessen over didactiek en pedagogiek. Welke situaties zou je binnen burgerschapsonderwijs kunnen creëren? Practor Rufus Baas van het Mediacollege Amsterdam en zijn crew laten je de mogelijkheden zien en zijn beschikbaar voor al je vragen. 

Inspiratietafels

Als je een inspiratietafel kiest, is het de bedoeling dat je vooraf een vraag formuleert en deze inbrengt. 

Inspiratietafel 1:

Tafel 1: Kunst als onderdeel van brede vorming Koen Vos is als ‘Practor brede vorming’ verbonden aan ROC Friese Poort. Op dit mbo wordt Kunst, gebaseerd op het gedachtengoed van Rene Gude, naast praktische Filosofie, Religie en Sport, beschouwd als één van de vier trainingssferen, waarmee we ons in de samenleving en in de wereld staande kunnen houden. De trainingssferen richten zich op de levenssferen Privé, Privaat, Publiek en Politiek en sluiten daarmee verrassend dicht aan bij de verschillende burgerschapsdimensies. Na een korte pitch over één van de kunstprojecten start de dialoog met vragen van deelnemers als startpunt. 
https://www.rocfriesepoort.nl/practor-koen-vos 
https://www.rocfriesepoort.nl/practoraat-brede-vorming

Inspiratietafel 2:

Tafel 2: Jonge Harten Theaterfestival is hét negendaagse theaterfestival in Groningen voor nieuwsgierige jonge mensen die openstaan voor een ontmoeting met theater en elkaar. Naast voorstellingen biedt Jonge Harten verschillende context- en educatieprogramma’s aan. Jonge Harten gelooft dat kunst bijdraagt aan de algemene ontwikkeling. Het helpt je je identiteit te vormen door nieuwe perspectieven, jezelf in anderen te herkennen en je eigen ongemakken aan te gaan. Erin Stel, educatiemedewerker en jongerenprogrammeur, vertelt over het project DIY waarin studenten van het Alfa College samenwerken met theatermakers. Ze creëerden een festivalavond en kregen inzicht in wat er komt kijken bij de organisatie van een voorstelling en een festival. Wat wil jij weten over theater en Jonge Harten? http://www.jongeharten.nl/

Inspiratietafel 3:

Tafel 3: Democratiefabriek Vrede maken zit in het DNA van mensen. Het vermogen tot samenwerken is een grote succesfactor in de evolutie van de mens. We hebben wel een klimaat nodig waarin het wordt aangewakkerd en kan groeien. In de Democratiefabriek onderzoeken jongeren democratisch burgerschap, maar binnen enkele minuten nemen zij hun eigen positie onder de loep. Zij zijn zelf onderwerp van het leerproces en dat is super motiverend. Het stimuleert kritisch denken en daagt uit tot creativiteit in communicatie. Nepnieuws, superdiversiteit, het zondebokverschijnsel, polarisatie of de ontmoeting met een vluchteling, het zijn werkvormen die inspireren en de burger moed geven. En moed kunnen we wel gebruiken in burgerschap. Stel je vraag aan Jan Durk Tuinier, sociaal pedagoog, van Stichting Vredeseducatie https://www.vredeseducatie.nl/

Inspiratietafel 4:

Tafel 4: MU Harm Hofmans (hoofd educatie MU) vertelt over de manier waarop kunsteducatie en speculatief design mbo-studenten stimuleren om zelf kritisch na te denken over hun toekomst. Door de structurele samenwerking met Sint Lucas komen docenten vaak over de vloer bij de snel wisselende exposities van MU (zes per jaar). Tijdens interactieve rondleidingen creëert MU een omgeving waarbinnen studenten zich vrij voelen om zelf betekenis geven aan de expositie. Deze werken bevinden zich op het snijvlak van kunst, design en technologie, verkennen maatschappelijke onderwerpen van vandaag en morgen en staan vaak dicht bij de studenten. Dit nodigt studenten uit om zich tot de werken en de onderwerpen te gaan verhouden. Daarnaast hebben STRP en MU acht mbo-studenten gevraagd om het Future Cities festival (21 juni 2019) vorm te gaan geven. Een festival waar de interesses van studenten en speculatieve design praktijken van MU en STRP samenkomen www.mu.nl/nl

Inspiratietafel 5:

Tafel 5: Het Nationale Theater (HNT) is gevestigd in Den Haag en produceert voorstellingen voor kinderen, jongeren en volwassenen. Het laat voorstellingen zien in de eigen theaters: Koninklijke Schouwburg en Theater aan het Spui. Het Nationale Theater is een open en bruisend huis waar verschillende groepen mensen zich thuisvoelen, waarmee ze zich identificeren, waarop ze trots zijn. HNTeducatie maakt programma’s voor het onderwijs en kinderen en jongeren in hun vrije tijd. Zelf ervaren (spelen), nadenken (filosoferen) en vormgeven (maken) staan binnen de programma's centraal. Uitgangspunt is de integrale benadering van educatie. Het gaat niet om het aanleren van één vaardigheid of discipline. Kinderen en jongeren worden uitgedaagd zich breed te ontwikkelen langs relevante maatschappelijke thema’s. Jaarlijks bereikt het HNT rond de 50.000 leerlingen. Sinds een paar jaar heeft HNTeducatie speciale aandacht voor leerlingen uit het mbo. Zowel als bezoeker van de voorstellingen als deelnemer aan de activiteiten. In de onderwijsmanifestatie MAAK waren ze belangrijke participanten. Op dit moment doen we het project WIJ/ZIJ met en voor leerlingen van ROC Mondriaan en het Nova College. Studenten van de artiestopleiding maken met ons een educatieve voorstelling die ze als peer-educators terugspelen in het burgerschapsonderwijs van hun eigen schoolhttps://www.hnt.nl/educatie/ 

Inspiratietafel 6:
Tafel 6: De Cultuurschool De Cultuurschool biedt energieke kunst- en cultuurprojecten voor vrije tijd en onderwijs, aansluitend op de burgerschapsdimensies. Leren kijken, kritisch denken via Design Thinking en leren door doen en maken, staan centraal in onze workshops en maatwerk-programma’s. Met middelen als VR-brillen, 360 graden-camera’s en het publieke debat maakt het workshops en lessenreeksen die midden in de 21ste eeuw staan. Docenten werken ook als kunstenaar in bijvoorbeeld nieuwe media, beeldende kunst, architectuur, mode en 'spoken word'. Stel je vraag aan Quinten Smith van De Cultuurschool.

Programma

11.45    Inloop met broodje
12.30    Opening door Rijksmuseum
12.35    Keynote door Merel Brugman: 'Burgerschapsdimensies in het Rijksmuseum'
13.00    Keynote door Rufus Baas
13.30    Pauze
14.00    Inspiratiesessies 1: inspiratietafel of VR-beleving
14.15    Inspiratiesessies 2: inspiratietafel of VR-beleving
14.30    Ronde 1: Rondleiding Gouden Eeuw in beeld of workshop Teken een selfie als Rembrandt
15.45    Ronde 2: Rondleiding Gouden Eeuw in beeld of workshop Teken een selfie als Rembrandt
16.45    Borrel

Inschrijving

Er is nog maar een klein aantal beschikbare plekken, dus schrijf je snel in voor de miniconferentie Dimensies in Beeld.
Routebeschrijving Rijksmuseum Amsterdam.

Organisatie

De organisatie van deze dag is in handen van LKCA, het Kennispunt MBO Burgerschap en het Rijksmuseum.