Softplace

Digitale MUseale Educatie

materiaal
digitale publicatie
auteur(s)
R. de Vaan; R. de Groot (begeleider)
jaar van uitgave
2014
annotatie
Met lit.opg. en bijl. - Masterscriptie Fontys Hogeschool voor de Kunsten, Master Kunsteducatie. - In opdr. van Vivian van Gaal, MU.
pagina's
101 p.
illustratie
fig.

Hoe kan MU, een pionierende museale instelling voor iedereen die geïnteresseerd is in hedendaagse kunst, design, mode, muziek, architectuur en nieuwe media in Eindhoven, vorm geven aan een digitale leeromgeving waarbij het publiek op een actieve manier wordt betrokken? MU ontwikkelde hiervoor, in samenwerking met partners, open source gereedschap. Hierbij benaderde ze de digitale bezoeker op dezelfde wijze als de fysieke bezoeker en creëerde ze een Softplace, een online omgeving die parallel loopt aan de offline omgeving.

Softplace

Een Softplace is een omgeving waar analoge en digitale ontmoetingen en interactie 24/7 kunnen plaatsvinden. De offline en online omgevingen zijn met elkaar verbonden en bestaan parallel naast elkaar. Het onderzoek leverde drie verschillende soorten softplaces op, die aan de hand van best practices verduidelijkt worden.

Softplace 1.0

‘21st century skills’ werden al aan het begin van de 20e eeuw beschreven door John Dewey. Zijn ideeën zijn nog steeds actueel omdat zijn ervaringsgerichte vorm van educatie kritische burgers opleid in individueel gestuurde leerprocessen, op school of daarbuiten. In dit onderzoek gebeurt dit in Softplace 1.0. Een voorbeeld hiervan is Exploratorium in San Francisco.

Softplace 2.0

Niet alleen ‘de school’ of ‘thuis’, maar iedere leeromgeving kan een digitale aanvulling op de leeromgeving vormen in Softplace 2.0. Hierbij zijn ook nieuwe digitale media van belang, die de grenzen tussen de reële en virtuele wereld doen vervagen. Ervaringen lopen parallel in beide omgevingen. Het maakt eigenlijk niet uit waar we leren, op een specifieke plek, een virtuele plek of een combinatie van beiden. Voorbeelden het Rijksmuseum en Museum Beeld & Geluid.

Softplace 3.0

Bij Softplace 3.0 maakt het niet uit waar geleerd wordt. Een voorbeeld hiervan is Tate Modern in London. Medewerkers van Tate Modern delen hun ervaringen met eigen collega’s en collega's van andere organisaties.

Download scriptie
Neem contact op met Robert de Vaan

Trefwoorden

musea - museumeducatie - scripties - onderzoek - onderzoek (vorm) - digitale media - leren - 21st century skills - vernieuwing - netwerken - samenwerking