"Just imagine..."

Exploring externalized learner-generated images of the past in secondary history education

materiaal
digitale publicatie
auteur(s)
T.L. de Leur
jaar van uitgave
2019
annotatie
Met literatuuropgave en bijlagen. - Proefschrift Universiteit van Amsterdam.
pagina's
178 p.

Bij het leren van geschiedenis kan het helpen om je voor te stellen hoe het “vroeger” was. Door middel van verbeelding in de vorm van een geschreven verslag, een tekening of een toneelstukje kunnen leerlingen het verleden soms beter begrijpen, en kunnen ze zich meer betrokken voelen bij het verleden. Tessa de Leur deed promotieonderzoek (UvA) naar historische verbeelding en over door leerlingen geconstrueerde beelden van het verleden in de context van verschillende “stel je eens voor…”-taken. Hierbij richtte zij zich op schrijf-, teken- en drama-activiteiten.

Permalink

Trefwoorden

- geschiedenis - voortgezet onderwijs - jongeren - proefschriften - onderzoek - onderzoek (vorm) - schrijven - theater - beeldende kunsten - tekenen