Guidance for guiding

Professionalization of guides in museums of art and history

materiaal
boek
auteur(s)
M. Schep
plaats van uitgave
Amsterdam
uitgever(s)
UVA
jaar van uitgave
2019
annotatie
Met literatuuropgave en samenvatting. - Proefschrift Universiteit van Amsterdam. - Mark Schep verdedigt op 6-3-2019 zijn proefschrift.
pagina's
212 p.

Hoe definieer je competenties voor rondleiders in kunst- en historische musea en hoe kun je de professionele ontwikkeling van rondleiders bevorderen? Mark Schep (Universiteit van Amsterdam) gaat zijn proefschrift in op het vak rondleiden. In twee studies legt hij de focus op het museum als leeromgeving en de vereiste competenties van rondleiders. In de andere twee staan de manieren die de professionele ontwikkeling van rondleiders bevorderen centraal. Flexibiliteit blijkt een belangrijke competentie te zijn. Rondleiders moeten in staat zijn hun taal, vragen en de manier waarop ze hun kennis inzetten aanpassen aan verschillende groepen.

Trefwoorden

- musea - museumeducatie - competenties - proefschriften - onderzoek - onderzoek (vorm) - deskundigheidsbevordering