De techniek van de kunst en andersom

STEAM verbindt bètavakken met kunst

materiaal
tijdschriftartikeldigitale publicatie
auteur(s)
A. Taminiau
in
SLO Context voor het voortgezet onderwijs
jaar van uitgave
2019
nr
18
maand van publicatie
september
pagina
8-10 p.

SLO onderzocht welke scholen kunst en wetenschap verbinden tot STEAM (Science, Technology, Engeneering, Arts, en Mathematics), een innovatief onderwijscontept met nieuwe inhouden en werkvormen. In het artikel komen Annelies de Vries, docent kunst en beeldende vorming aan het Christelijk Lyceum in Veenendaal en Karlijn Vos, lerares aardrijkskunde aan het Kottenpark College in Enschede aan bod over de manier waarop zij STEAM op hun school vormgeven.

Op basis van onderzoek kwam SLO tot vijf invalshoeken van waaruit STEAM gestalte kan krijgen:

  • Kunstvakken voegen creativiteit toe aan bètavakken. Een goede natuurwetenschapper heeft ook creativiteit nodig. We zien dat in nieuwe vakken als Wetenschap-Design-Techniek, Design & Technology en Art & Design.
  • Ontwerpen. Een voorbeeld is het technasiumvak O&O (Onderzoek & Ontwerpen), dat nadrukkelijk aandacht heeft voor het ontwerpproces en het eindproduct.
  • Bètawetenschappen maken (nieuwe) kunst mogelijk. Veel scholen gebruiken nieuwe materialen en technieken in het kunstvak.
  • Kunst verbeeldt bètavakken. Leerlingen worden uitgedaagd abstracte natuurkundige begrippen uit te beelden in animaties en verhalen.
  • Verwondering speelt een belangrijke rol in zowel kunst als wetenschap. Zowel in de kunst- als in de bètavakken zijn verbazing en nieuwsgierigheid van groot belang.

Lees online

Trefwoorden

- voortgezet onderwijs - jongeren - cultuureducatie - kunst - techniek - ICT - creativiteit - STEAM - technologie - creatieve technologie - ontwerpen