Creatief partnerschap

evenwicht tussen creativiteit en samenwerking

materiaal
boek
auteur(s)
N. van der Geest (samensteller-redacteur); A. de Boer (redacteur); M. van der Heijden ... [et al.]
plaats van uitgave
Amsterdam/Utrecht
jaar van uitgave
2014
annotatie
Met lit.opg. en bijl. - Uitgeg. i.h.k.v. het HKU Lectoraat Theatrale Maakprocessen.
pagina's
206 p.
illustratie
fig., graf., ill, tab.
isbn
978-90-640-3784-9

Creatief partnerschappen zijn meerjarige samenwerkingen tussen scholen en culturele instellingen die de ambitie hebben het huidige kunst- en cultuureducatieklimaat te innoveren. De creatief partnerschappen in de stad Utrecht van de afgelopen 4 jaar zijn intensief gevolgd door HKU, onder leiding van Van der Geest. In deze publicatie worden de ingrediënten geïdentificeerd die het dynamisch evenwicht tussen creativiteit en samenwerking succesvol maken. In creatief partnerschappen betrekken kunstenaars eigen ateliers in de school, treden leerlingen samen met kunstenaars op, en verleggen leerkrachten de grenzen van hun eigen creativiteit.

Creatief partnerschappen zijn meerjarige samenwerkingen tussen scholen en culturele instellingen die de ambitie hebben het huidige kunst- en cultuureducatieklimaat te innoveren. De creatief partnerschappen in de stad Utrecht van de afgelopen 4 jaar zijn intensief gevolgd door HKU, onder leiding van Van der Geest. In deze publicatie worden de ingrediënten geïdentificeerd die het dynamisch evenwicht tussen creativiteit en samenwerking succesvol maken. In creatief partnerschappen betrekken kunstenaars eigen ateliers in de school, treden leerlingen samen met kunstenaars op, en verleggen leerkrachten de grenzen van hun eigen creativiteit.

Nelly van der Geest heeft samen met collega's deze partnerschappen intensief gevolgd. In dit boek beschrijven en analyseren zij de ontwikkelingen van deze partnerschappen en identificeren ze tien ingrediënten die het dynamisch evenwicht tussen creativiteit en samenwerking succesvol maken. Het boek toont aan dat voor de ontwikkeling van het creatief vermogen van kinderen en jongeren, professionals nodig zijn die zichzelf en elkaar uitdagen op het gebied van creativiteit en partnerschap. De capaciteit van leerlingen om out-of-the-box te denken en te handelen in een steeds complexere en toenemend gereguleerde wereld, wordt door deze partnerschappen versterkt.

Hier te bestellen

Trefwoorden

culturele instellingen - samenwerking - vernieuwing - basisonderwijs - voortgezet onderwijs - kunsteducatie - creativiteit - essays - case studies - onderzoek - onderzoek (vorm) - ontwikkeling - kinderen - jongeren - Utrecht - culturele competenties - ontwikkeling - competenties - 21st century skills