De kunst van het ontwerpen 2019

genomineerden de kunst van het ontwerpen 2019

Annabelle van de Laar heeft zowel de vakjuryprijs als de publieksprijs gewonnen. Tijdens de feestelijke uitreiking op 26 september presenteerde zij en acht andere genomineerden hun educatieve ontwerp. Ook was er een inspirerende keynote van Wolf Brinkman over het belang van kunst en cultuur in het onderwijs.

De jury sprak haar waardering uit over het niveau van de tweede lichting inzendingen. Ze noemde de durf om grote, actuele problemen met behulp van kunst aan te willen pakken opvallend. Verder kwamen vorm en inhoud van de ontwerpen vaak mooi bij elkaar. 

Korte beschrijving van alle genomineerde ontwerpen
Bekijk de pitches van de genomineerden

Het winnende ontwerp van Annabelle van de Laar – Time for losers – is een project voor de onderbouw VO: Blunder Bingo en Jenga om te janken. Een spel om falen en imperfectie bespreekbaar te maken met theater als taal. Uit het juryrapport: ‘Dit educatief ontwerp is grappig en tegelijkertijd volwassen en origineel. Het is een slimme en vernieuwende combinatie van theatrale werkvormen, gezelschapsspellen en een urgent maatschappelijk thema. Het ontwerp combineert aanstekelijke werkvormen met een aantrekkelijke vormgeving.’

Interview met de winnares
Download het juryrapport

(lees verder onder de filmpjes)

Over De kunst van het ontwerpen

Om de bijzondere expertise van toekomstige kunstdocenten als educatief ontwerper zichtbaar te maken organiseren het Landelijk Kennisinstituut Cultuureducatie en Amateurkunst (LKCA), het Landelijk Overleg Kunstvakdocentenopleidingen (KVDO) en het lectoraat Kunsteducatie van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten deze educatieve ontwerpprijs. Een ontwerpprijs voor het meest innovatieve of prikkelende kunsteducatieve ontwerp, ontworpen door aankomende kunstdocenten.

De hedendaagse educatieve praktijk vraagt om docenten die niet alleen les kunnen geven, maar ook vanuit een persoonlijke visie onderwijs (mede) kunnen ontwikkelen en vormgeven. Dat geldt zeker voor het onderwijs in de kunsten, een dynamisch vakgebied met steeds nieuwe artistieke uitingen, wispelturige makers en veranderlijke opvattingen.

Jury

  • Voorzitter Sanne Scholten
    Directeur LKCA
  • Carmen Lamptey
    Freelance theatermaker, theaterdocent  in primair en voorgezet onderwijs en docent didactiek  bij de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht
  • Borius van der Meulen
    Freelance projectleider en adviseur voor kunsteducatieve projecten in het primair, voorgezet en hoger beroeps onderwijs. Hiernaast werkzaam als locatieleider bij het Jeugdtheaterhuis en vanuit deze positie betrokken bij de ontwikkeling en aansturing van binnen- en buitenschoolse theatereducatie.
  • Mirjam van Tilburg
    Projectleider voortgezet onderwijs bij Kenniscentrum Cultuureducatie Rotterdam (KCR). Ze ontwikkelt nascholing voor docenten en teamsessies in scholen. Daarnaast geeft ze freelance advies aan docentenopleidingen en denkt na over het docentschap in de beeldende kunsten en schrijft. Recent is ze gestart aan haar doctoraatsonderzoek bij Antwerp Research Institute for the Arts (ARIA).
  • Moniek Warmer
    Directeur van Warmer educatief ontwerp en advies voor kunst &cultuur, ontwikkelt projecten voor kunstinstellingen, geeft trainingen in educatief ontwerpen van kunstprojecten/lessen en stuurt teams van scholen en instellingen aan bij veranderingen, schrijft.