Mijn wens: onderwijs in een creatieve omgeving voor alle vmbo'ers

sociallinksheader

Volg ons
  • linkedin
opinie

Mijn wens: onderwijs in een creatieve omgeving voor alle vmbo'ers

opinie

auteur
Jan Jaap Knol
datum
6 juni 2018
Door Jan Jaap Knol • 6 juni 2018 • Leestijd: 2 min

Haal het maximale uit jezelf! Het Globe College, een vmbo-school in Utrecht, brengt dat motto ruimschoots in de praktijk. Jan Jaap Knol zag hoe verrijkend cultuur en vakoverstijgend werken kunnen zijn voor vmbo-leerlingen. En hoe inspirerend voor docenten.

‘Haal het maximale uit je zelf!’ Het mag klinken als een levensmotto, maar is de praktische leidraad waarmee het Globe College dagelijks haar vmbo-leerlingen aanmoedigt zich voor te bereiden op de toekomst. Jongeren uitdagen tot optimaal presteren. Kansen creëren om gekende maar vooral ongekende talenten tot bloei te laten komen. Cultuurcoördinator Claar Schouwenaar weet er alles van. 

Zij begon in 2007 met de coördinatie van een groot operaproject voor de school en ging niet meer weg. Inmiddels wordt er niet alleen gezongen en gedanst. Het College ontwikkelt zich samen met de Utrechtse medialabs Set Up en Rotslab in rap tempo tot een creatieve en digitale hotspot, een plek waar het cultuuronderwijs van morgen wordt ontworpen.

Cultuur, techniek en kritische reflectie 

Waar moeten we dan aan denken? Dansende robots in de klas? Creatief met drones? Mwah, het kan allemaal. Maar het begint met nadenken over onderwijs en de plaats die de digitale technologie daarin verdient. Na een succesvol project, ondersteund door het Fonds voor Cultuurparticipatie, zet het College dit schooljaar forse nieuwe stappen op weg naar een onderwijsprogramma waarin cultuur, techniek en kritische reflectie straks helemaal verweven raken. 

Docenten en leerlingen raken vertrouwd met de principes van ‘Design Thinking’ en gaan daarbij de grote thema’s niet uit de weg. Wat zijn de maatschappelijke implicaties van de digitale ontwikkelingen? Hoe beïnvloeden media onze identiteit? Eigenlijk gaat het project niet over de toekomst, maar over het nu. De actualiteit van de technologische veranderingen haalt immers al dagelijks de traditionele lesstof in.

Een Mongoolse Yurt als werkplaats

Multidisciplinaire teams – docenten kunst en techniek, maar ook biologie en maatschappijleer – ontwerpen samen met Claar en Keimpe de Heer van Rotslab, tevens studieleider games & interaction van de HKU, nieuwe lesprogramma’s. Uiteindelijk moet er binnen de school een vaste, fysieke plek verrijzen waar al die digitale werkvormen de ruimte krijgen en alle artistieke producten kunnen worden tentoongesteld. De vorm die de werkplaats moet krijgen staat al vast: een Mongoolse yurt, zo’n grote ronde tent die daar op de steppes wordt opgericht. Een plek die beschutting biedt en tegelijk de ruimte schept voor nieuwe ideeën. Je zou alle vmbo-ers onderwijs in zo’n creatieve omgeving toewensen.

In een tijd waarin zo druk gesproken wordt over curriculumvernieuwing brengen ze op het Globe College het vakoverstijgend werken al in de praktijk. ‘Haal het maximale uit jezelf!’ Niet alleen voor de leerlingen, maar ook voor docenten blijkt het een inspirerend motto.

Dit is een artikel uit de nieuwste Cultuurkrant NL. De Cultuurkrant NL is een uitgave van het LKCA en komt drie keer per jaar uit. 
Je kunt de krant gratis bestellen. 

Het Fonds voor Cultuurparticipatie heeft een subsidieregeling Versterking cultuureducatie in het vmbo, vso en praktijkonderwijs 2018-2020

Foto: Eurekaday 2016, vmbo, Stichtingtechniekpromotie, flickr.com