‘Leerkrachten mogen leren uitspreken wat ze willen’

Schooldirecteur Sylvia Hagers
auteur
Daan Borrel
datum
16 september 2018

Wie heeft nou meer affiniteit met het onderwijs dan een leerkracht? Sylvia Hagers, directeur van Kunstcentrum KADE40, heeft een functie om leerkracht én Cultuurbegeleider Anouk van der Vlies heen kunnen bouwen. ‘Zo versterken wij de samenwerking met alle basisscholen in Vlaardingen.’

Lees verder onder het filmpje

‘In mijn ogen groeit de aandacht voor cultuuronderwijs. Vanuit basisscholen komt er de laatste jaren meer interesse, maar ook vanuit de onderbouw VO zie ik een groeiende belangstelling. Scholen zijn met een omvorming bezig. Ze zien kunst niet meer alleen als kunst, maar als een onderdeel van de 21e eeuwse vaardigheden die kinderen moeten leren op school.’

Leren creatief na te denken

‘Het wordt breder getrokken: cultuuronderwijs gaat over leren creatief na te denken en over om op een creatieve manier om te gaan met veranderingen. Het is niet meer alleen talentontwikkeling maar cultuuronderwijs gaat tegenwoordig ook over het leren van nieuwe vaardigheden die eerder niet direct met kunst of cultuur in verband werden gebracht. Een dansles gaat bijvoorbeeld niet alleen over het leren van bepaalde danspasjes, maar ook over hoe je je als kind kunt bewegen in een ruimte en hoe je je tot andere kinderen verhoudt.’

‘Als stichting voor kunsteducatie, is cultuuronderwijs natuurlijk onze kernzaak. We willen een zo breed mogelijk publiek trekken om talenten te ontwikkelen, maar ook om Vlaardingers plezier te laten beleven aan actieve kunstbeoefening. Scholen zijn daarin een heel belangrijke samenwerking, via hun bereiken we een hele grote groep. Binnen die groep zitten bovendien kinderen die anders nooit in contact zouden komen met kunst en cultuur. Het is belangrijk dat alle kinderen hiermee in aanraking komen. Daarnaast is het voor ons leuk als kinderen na de schoollessen doorstromen in hun vrije tijd naar onze lesaanbod.’

Samenwerking met de scholen versterken

‘Door een reorganisatie binnen onze afdeling onderwijs hadden we een vacature voor een projectcoördinator onderwijs. Eigenlijk hebben we de vacature om Anouk heen gebouwd en er consulent van gemaakt: toen ik hoorde welke bagage zij heeft, wist ik dat ze perfect was voor deze functie. Zo versterken we de samenwerking met de Vlaardingse scholen.’

‘Omdat Anouk zelf van een school komt, heeft ze een haakje met de scholen. Ze begrijpt beter wat zij willen. Meestal werk je in een kunstcentrum met mensen uit een discipline, bijvoorbeeld met iemand uit de beeldende discipline. Anouk staat met één been in een school, dat is een meerwaarde als je met scholen gaat samenwerken.’

‘Door haar opleiding tot Cultuurbegeleider weet ze bovendien hoe je cultuuronderwijs het beste kunt invoeren op een school. En hoe je omgaat met de veranderingen die daarbij komen kijken. Het is dus echt een aanwinst voor ons. Ik roep graag dat het een unieke situatie is: een kunstcentrum die een consulent in dienst heeft die ook snapt hoe scholen en veranderingsmanagement op het gebied van cultuuronderwijs werken. Maar ik weet eigenlijk niet zeker of we de enige zijn. Ik denk het niet. Ik zou het andere kunstcentra in ieder geval aanraden. Een leerkracht die de opleiding tot Cultuurbegeleider heeft gevolgd, heeft echt andere, meer toegepaste kennis in huis dan een vakdocent.’

Structureel aanhaken en leerkrachten mondiger maken

‘Vroeger brachten we alleen vakdocenten naar scholen toe, maar Anouk gaat het de komende tijd intensiever aanpakken. De eerste stap is om te zorgen dat scholen structureel aanhaken, en om de leerkrachten daarnaast mondiger te maken. Ze mogen leren uitspreken wat zij precies willen. Voor zo’n school is het dan natuurlijk heel fijn als iemand dit hun leert die hier zelf ervaring mee heeft.’

‘Anouk heeft zelf ervaring met de veranderingen die cultuuronderwijs brengt. Van hoe collega’s reageren tot welke kennis er precies nodig is, en ze weet ook welke mogelijkheden er zijn om cultuuronderwijs in te voeren op een school. Ze komt niet vanuit één vakdiscipline, maar opent een nieuwe deur; heeft een breder overzicht. Ik denk dat het voor kunstcentra heel interessant kan zijn om iemand aan te nemen die kan anticiperen op deze grotere beweging: de groeiende aandacht voor cultuuronderwijs.’

Lees verder

‘Met een uitgezoomde blik kijken naar wat we willen’,
interview met Cultuurbegeleider Anouk van der Vlies

Opleiding tot Cultuurbegeleider

Bekijk ook

contact

eeke wervers
naamEeke WerversfunctieSpecialist Cultuureducatietelefoonnummer030 711 51 37e-maileekewervers@lkca.nl