'Ik zou iedere cultuurcoördinator de post-hbo Cultuurbegeleider aanraden'

Roos Pothof
auteur
Eeke Wervers
datum
5 december 2017

Roos Pothof is Cultuurbegeleider op de Meester G. Propschool in Lochem. ‘De opleiding heeft mij persoonlijk en mijn school veel gebracht. Er is meer diepgang en meer samenhang tussen de verschillende onderdelen. Ik heb ook nog steeds contact met mijn medestudenten.'

‘Ik was een van de eersten die zo’n elf jaar geleden de icc-cursus volgde. Ik heb sindsdien allerlei cursussen en workshops gevolgd. De afgelopen periode van Cultuureducatie met Kwaliteit heb ik samen met vier vakdocenten een methode Podiumkunsten voor muziek en drama geschreven. Dans wordt nog toegevoegd. Daarnaast heb ik leerlijnen ontwikkeld voor tekenen, handvaardigheid, kunstbeschouwing, multimedia, cultuurerfgoed en een klein lijntje voor literatuur. 

We zijn een kunst & cultuurschool en ik adviseer en begeleid mijn collega’s bij de kunst- en erfgoedlessen. Vooral met het oog op dat begeleiden had ik behoefte aan extra kennis. De opleiding Cultuurbegeleider heeft me veel gebracht, meer inhoudelijke diepgang en meer samenhang tussen de verschillende onderdelen. Ons hele cultuurprogramma wordt steeds gedegener en activiteiten die niet bij onze lessen passen kopen we niet meer in. Aan de module over (team)coaching heb ik zelf het meeste gehad. 

Onderzoek en draagvlak 

Ik vond de opleiding vanaf het begin leuk en interessant. De groep was ook erg leuk, we hebben nog steeds contact. Het tweede jaar vond ik overigens wel pittig. Ik ben praktisch ingesteld en de vertaling van mijn onderzoek naar onderzoekstaal vond ik lastig. Ik heb op de pabo nooit onderzoek gedaan, dus dat was nieuw voor me. Vanaf de eerste dag was het duidelijk dat je het team bij je onderzoek moet betrekken. Ik kreeg steeds kleinere opdrachten waarbij ik collega’s moest meenemen in m'n onderzoek. Bijvoorbeeld door een vragenlijstje in te vullen. Daarnaast vertelde ik steeds waar ik mee bezig was. Dat heeft een positieve invloed op draagvlak, alhoewel dat bij ons gelukkig geen issue is. 

Meesterproef en creatief denken  

We zijn als school bezig met Thinking for Learning (T4L), een Engelse benadering waarbij creatief denken centraal staat. We zijn hiervoor op studiereis geweest naar Newcastle. De kinderen daar zijn meer eigenaar van hun eigen leerproces, en hun creatieve proces waardoor ze meer eigenaar worden van hun eigen lessen. Ze bedenken niet hun eigen onderwijs. Daar willen wij wel naar toe als school. Echt heel inspirerend.

T4L was daarom het uitgangspunt voor mijn meesterproef en ik wilde T4L combineren met de kunstvakken: wat hebben leerkrachten nodig om creatief denken te stimuleren bij leerlingen. Wat moesten zij veranderen in hun houding, wat hadden zij als persoon nodig, om dat voor elkaar te krijgen bij kinderen. Je hebt als leerkracht een coachende rol. Door vragen te stellen moet je zorgen dat de juiste laatjes in de kinderhersenen opengaan. Daar kan ik het team nu echt bij begeleiden.

Trots

Op onze school worden veel kunstlessen gegeven en culturele activiteiten georganiseerd. Een heel goed voorbeeld vind ik het kunstwerk dat de kinderen voor onze school hebben gemaakt. We zijn net met twee scholen naar dit nieuwe schoolgebouw verhuisd. We hebben kunst gebruikt om die scholen met elkaar en met het nieuwe gebouw te verbinden. Een verhalenverteller vertelde drie verhalen over het erfgoed van Lochem. Naar aanleiding van die verhalen maakte een kunstenares met de kinderen een vertaling in keramiek. Niet in keramiek, maar in een intens groot kunstwerk voor de school door alle kinderen bedacht en geschilderd. Zij besteedt veel aandacht aan het proces, hoe komen de kinderen tot iets, welke keuzes maken ze. Kinderen blijven zo heel dicht bij zichzelf. En het eindresultaat is prachtig, op dat kunstwerk ben ik bijzonder trots.

Effect opleiding 

Ik zou de opleiding aan iedere cultuurcoördinator aanraden. Wanneer je nog beginnend bent, helpt de opleiding enorm bij de theoretische onderbouwing van cultuureducatie en het werken aan draagvlak op je school. Ben je al meer ervaren, dan biedt de opleiding juist diepgang. 

Zelf ben ik echt gegroeid, zowel wat betreft de inhoud als de theoretische onderbouwing. Ik kom nu nog vaker in de klassen en ben zelfverzekerder in mijn rol als coach. Uiteindelijk merken de kinderen dat ook, want zij krijgen een beter programma aan lessen en cultuuractiviteiten, met meer samenhang. 
En die subsidieregeling is natuurlijk een enorme stimulans!

Lees verder

Inhoud van de opleiding 
Aanvragen van de subsidie 
Overzicht leslocaties opleiding Cultuurbegeleider