Training tot cursusleider ‘Samen Slim Deelnemers Werven’

Werk je als amateurkunstondersteuner en wil je cultuuraanbieders (bv. verenigingen, centra voor de kunsten, dans- en theaterscholen) helpen om meer deelnemers te werven? Volg dan onze online training tot cursusleider.
Deel dit artikel
De training vindt plaats op dinsdagochtenden 15 en 29 september (10-13 uur), met een afsluitende pitch op dinsdag 6 oktober (tijd in overleg; gezamenlijke afsluiting om 16:00). Na deze training ben je in staat om de cursus aan de cultuuraanbieders in jouw regio te geven.

Aanleiding van de cursus

Werk je als amateurkunstondersteuner en wil je cultuuraanbieders (bv. verenigingen, centra voor de kunsten, dans- en theaterscholen) helpen om meer deelnemers te werven? Volg dan onze training tot cursusleider.

De manier waarop we onze vrije tijd besteden verandert. We maken andere keuzes, ook in kunst- en cultuurbeoefening. Minder mensen kiezen ervoor om zich langere tijd te binden aan een vereniging of een muziek- of dansschool bijvoorbeeld. Steeds meer verenigingen zien dan ook ledenaantallen teruglopen en lesaanbieders merken dat leerlingen meer ‘zappen’ in het aanbod. Uit onderzoek blijkt dat het aandeel Nederlanders dat kunstzinnig of creatief bezig is in de vrije tijd wel gelijkt blijft (bron: LKCA, NMAK). Maar de manier waarop zij deze hobby’s beoefenen verandert. En dat vraagt van aanbieders dat zij daarop inspelen.

Ook de omgeving van culturele aanbieders verandert. Veel gemeenten investeren minder in cultuur of maken hierin andere keuzes dan voorheen. Zij vragen van de aanbieders bovendien meer maatschappelijke betrokkenheid, bijvoorbeeld in het bereiken van andere doelgroepen of in de verbinding met onderwijs of het sociaal domein. Ook dat vraagt van aanbieders een andere aanpak.

Deze veranderingen brengen uitdagingen én kansen met zich mee! Deze cursus helpt cultuuraanbieders de veranderingen voor hun vereniging, organisatie of eigen praktijk in kaart te brengen. De cursus geeft een verfrissende kijk op het werven van deelnemers. Voordat we kijken naar succesvolle promotie, starten we vanuit de vraag hoe het aanbod aan kan sluiten op de wensen van de deelnemers. Na deze cursus sluit het aanbod nog beter aan bij de wensen van de doelgroep, of is het zelfs gelukt om een aanbod voor een hele nieuwe doelgroep op te starten!

Vond je dit artikel interessant?

Gemiddelde 5 / 5. totaal 1

Praat verder over dit onderwerp met deze expert:
Matthijs Beerepoot
Matthijs Beerepoot
Functie: Specialist Cultuurparticipatie
Expertise: verenigingen
matthijsbeerepoot@lkca.nl
030 - 711 51 84
Bekijk alle experts
Deel dit artikel