Kennisatelier: Technologie en ethiek

Hoe navigeren we door een kapitalistisch systeem dat in het teken staat van dataverkoop en surveillance? Welke rol ligt hier voor het onderwijs en wordt deze rol voldoende opgepakt en ingevuld?
Deel dit artikel

Dit jaar is de relatie tussen mens en technologie in een stroomversnelling gebracht. De plotselinge chaos heeft ervoor gezorgd dat er snelle keuzes gemaakt moesten worden op de werkvloer, in het onderwijs en in onze dagelijkse communicatie. De strijd om de videocall-dienst heeft voor grote winnaars en verliezers gezorgd. Hulpmiddelen zoals de ‘corona-app’ worden ondanks alle privacy-kritiek toch gepubliceerd.

Nog te weinig klinkt het geluid dat de technologie die we gebruiken, ontworpen moet worden vanuit een waardensysteem dat uitgaat van een gelijkheidsbeginsel en open, transparante menselijke waarden. In dit kennisatelier stellen we onszelf de vraag: Hoe kunnen we technologie en het gebruik van technologie in het onderwijs (her)ontwerpen op basis van menselijke waarden?

Over de sprekers

Corné geeft meer dan 25 jaar les in interaction design. Hij heeft een master of science onderwijskunde en is een Interaction Design pionier. Naast zijn eigen bedrijf heeft Corné jarenlange ervaring als hoofddocent Interaction Design, studieleider Games en Interactie bij de HKU.

Roos Groothuizen is een mediakunstenaar met een vergaande interesse voor digitale mensenrechten. In haar werk focust ze op discriminerende online algoritmes, informatiefilters en internet monopolies. Met spelelementen, interacties en performances creëert ze werelden waar deelnemers geconfronteerd worden met de dilemma’s rond hun digitale leven.

Vond je dit artikel interessant?

Gemiddelde 0 / 5. totaal 0

Praat verder over dit onderwerp met deze expert(s):
Eeke Wervers
Eeke Wervers
Functie: Specialist Cultuureducatie
Expertise: primair onderwijs,vakintegratie
eekewervers@lkca.nl
030 - 711 51 37
Bekijk alle experts
Deel dit artikel