My Music Ability: Muziek voor iedereen

Inhoudelijke terugkoppeling van de internationale conferentie die laat zien hoe muziek maken mogelijk is voor iedereen
Deel dit artikel

Het Chordbuddy project

TOONZETTERS ontwikkelde een lessenserie voor het speciaal onderwijs waarbij de ChordBuddy centraal staat. De ChordBuddy is een hulpstuk voor de gitaar waarmee je stapsgewijs en laagdrempelig gitaar leert spelen. Tijdens de workshop gingen we actief aan de slag met de ontwikkelde lesmaterialen en de chordbuddy’s. We deelden onze ervaringen rondom het begeleiden van het proces in de klas, de randvoorwaarden en de tips en tricks uit de lespraktijk. Na afloop van de workshop konden deelnemers het open source lesmateriaal ook gebruiken in het eigen werkveld.

ACCESALLAREAS

ACCESALLAREAS
Hoe maak je muziek met je ogen? Kun je fluitspelen zonder handen? Al 13 jaar helpt stichting My Breath My Music mensen met een ernstige beperking bij het maken van muziek. De instrumenten die we gebruiken ontwikkelen wij voor een groot deel zelf. Nieuw zijn o.a. de Adaptive Travel Sax en de aangepaste gitaar. Ook op muzieksoftwaregebied zijn er nieuwe gratis programma’s ontwikkeld. Tijdens de workshop maak je kennis met diverse oplossingen.

Spreker: Ruud van der Wel

Digital Orchestra – the iPad Section (voertaal Engels)

This workshop introduces the iPad as a musical instrument as used by players in Drake Music Scotland Digital Orchestra. With introduction to key apps, how to set up and best use a tablet, and some practical opportunities to play together. Ali Gillies & Pete Sparkes guided participants through two different pieces of repertoire developed by Digital Orchestra musicians during 2021. This session also included clips and interviews with members of Digital Orchestra – describing their experiences and ambitions for the future.

Sprekers: Pete Sparkes en Ali Gillies

SKUG


Learning to sing or play music using eye-gaze and switches – for children from kindergarten up to age 10
Using pictures, videos and practical demonstrations, SKUG showed how children can be enabled to explore and create music from an early age. Using appropriate technology, children can make musical choices themselves, and take part in musical activities in kindergarten and school.
We focus on playing using eye- or switch control, using SKUG’s ‘E-Musikk’ computer-based instrument. It is important that any system is simple and intuitive to use, both for children and teachers. Audience members were invited to try playing as beginners, but were are also shown how E-Musikk can be adjusted to progress to more interesting musical challenges.


Playing and composing music with a group using eye-gaze or switches – for students from age 11 to adult.
SKUG illustrated how people can take part in music classes or bands as equal musicians, playing the eye- or switch-controlled ‘E-Musikk’ computer instrument. Libraries of chords and songs can be quickly adapted to suit different repertoire or specific class activities.
Musicians can also use eye-gaze or switches to create or edit their own piece of music or a part to play with their band.
Audience members were invited to try playing chords, melodies or improvisations – alone, or together.

Sprekers: Elin Skogdal en Tim Anderson

Øyvin Kristoffer Solberg and Vibeke Aagaard Johansen both work at the SKUG Centre. Here they are performing Rachel’s Song using a head switch and a Press sensor with the music softwares Apollo Ensemble and E-Scape.

Arne performing “Vise ved vintersolkverv” using his head switch to sing phrases with the music software E-Musikk.

How to navigate in the eye- and switch controlled music software E-Musikk.

How to play chords with eye-gaze in E-Musikk:

SKUG students performing a rap “Johnny at the button factory” with drums and sound effects. Every time he eye-gaze musician looks at a button with a phrase, it plays, and this way she is instructing the audience how to turn buttons (with hand, foot, tongue…)

Muziekdidactiek

Muziek is meer
Muziek is Meer is een volgsysteem voor muziek in het speciaal onderwijs (ZML/MG), zorg en hulpverlening. Het brengt de ontwikkeling van muzikale vaardigheden en algemene vaardigheden van een leerling overzichtelijk in beeld. Het systeem is gebruiksvriendelijk, overzichtelijk en voorzien van toelichtingen en voorbeelden. Extra functionaliteiten zijn het invoegen van notities op leerling- en groepsniveau en het printen van leerlingverslagen.
Het volgsysteem sluit aan bij de kerndoelen muziek en de sociale en emotionele ontwikkeling voor leerlingen die zeer moeilijk lerend zijn en leerlingen met een meervoudige beperking.

Spreker: Marijke Smedema

Bekijk de presentatie van Muziek is Meer (PDF)

Philala
Met het programma Philala wil Stichting Philadelphia Zorg muziek een vanzelfsprekend onderdeel laten zijn van de zorg en begeleiding voor mensen met een verstandelijke beperking. Muziekmethodiek Muziek werkt zo! is ontwikkeld om begeleiders, verwanten en vrijwilligers concrete handvatten te geven om muziek in te zetten op een methodische manier. De methodiek is voor iedereen vrij toegankelijk.

Sprekers: Jelly Douma en Lotte van Opstal

Culturele instellingen

Jostiband voor iedereen
Na concerten in de Ziggo Dome en met Maan, André Rieu en het Noord Nederlands Orkest heeft de Jostiband nu weer een grote missie: Jostiband voor iedereen. Orkestleider Lyan Verburg vertelt hoe het orkest ruim 55 jaar ervaring gebruikt: “We willen nog veel meer mensen inspireren om met muziek bezig te zijn.” Lyan deelt verhalen, tips en handvatten uit de praktijk van een van de bekende orkesten van Nederland.

Spreker: Lyan Verburg

TUNE IN muziekworkshops
Hoe zorg je ervoor dat mensen met een psychische kwetsbaarheid of psychiatrische aandoening meedoen met culturele activiteiten? Dat ze zich welkom voelen bij muziekworkshops en muziekevenementen?
Bij TUNE IN komen deelnemers van Lister bij elkaar om te improviseren en nieuwe muziek te componeren onder leiding van workshopleiders van TivoliVredenburg. Muziek is de basis en contact met elkaar ontstaat door samen muziek te maken. Deelnemers komen uit hun comfortzone en durven zichzelf te laten zien en mee te doen. We creëren participatie die laagdrempelig is en wat er daarna gebeurt is verrassend. Mensen gaan samen clubjes vormen, pakken muziekinstrumenten op, leren nieuwe vaardigheden maar bovenal, ze doen mee en voelen zich gewaardeerd en uitgedaagd.

Sprekers: Mariska Minnen en Andrea Schmitz

Multimodaal muziek beleven

Maak je eigen multimodale muziekbubbel
Multimodale muziekactiviteiten (ook wel muziekbelevingslessen genoemd en vergelijkbaar met BiM activiteiten) zijn een manier om leerlingen met een laag IQ en/of een ernstige (meervoudige) beperking op een zintuigelijke manier een lichamelijke muzikale ervaring te laten beleven. Die ervaring is soms zo sterk, dat ze even helemaal in een muziekbubbel terecht komen. Hoe ontwerp je zo’n activiteit? Wat werkt wel en wat werkt niet? Aan welke voorwaarden moet de activiteit, de omgeving en de docent voldoen? Deze sprekers deden er onderzoek naar.

Sprekers: Vincent Lamers en Iris van Doggenaar

Bekijk de presentatie Multimodaal muziek beleven (PDF)

Jouw geluid
Mensen met een intensieve zorgvraag worden vaak over het hoofd gezien in muziekaanbod en inclusiviteit. De Lachende Zon speelt sinds 1993 zintuigelijke, muzikale voorstellingen voor mensen met een ernstige verstandelijke, vaak meervoudige beperking. Muziek, klank en ritme zijn een goede manier om contact te maken, te prikkelen, te stimuleren en interactie aan te gaan. Wij zijn bezig met het doorontwikkelen van onze methode ‘Jouw Geluid’: leren muziek aan te bieden zonder zelf muzikaal te zijn. De komende jaren bieden we wekelijks muziek aan op een kinderdagcentrum en trainen we begeleiders. Een inspirerende presentatie zonder powerpoint.

Sprekers: Elco van Alphen en Manon van Hees

Creatieve toegankelijkheid: de toekomst van podiumkunsten
Hoe zet jij je live performance in om je te onderscheiden van andere artiesten? Revelland haalt inspiratie uit de manier waarop mensen met een beperking, bijvoorbeeld dove of blinde mensen, livemuziek ervaren. Het internationale collectief van artiesten, performance designers en organisatoren gebruikt deze inspiratie om live performances te transformeren naar een meeslepende, zintuigprikkelende én toegankelijke beleving. Met verschillende succesvolle projecten bewijst Revelland dat de toekomst van podiumkunsten ligt in creatieve toegankelijkheid: inclusieve oplossingen die meerwaarde creëren voor meerdere doelgroepen. Bijvoorbeeld door geur, smaak of visuals toe te voegen aan performances.

Sprekers: Nikki Manuputty en Tim van Reyswoud

Vond je dit artikel interessant?

Gemiddelde 5 / 5. totaal 23

Praat verder over dit onderwerp met deze expert(s):
Ingrid Smit
Ingrid Smit
Functie: Specialist Cultuurparticipatie
Expertise: cultuurparticipatie,zorg en welzijn
ingridsmit@lkca.nl
030 711 51 17
Marian van Miert (zij/haar/haar)
Marian van Miert (zij/haar/haar)
Functie: Specialist Cultuureducatie
Expertise: primair onderwijs,speciaal onderwijs
marianvanmiert@lkca.nl
030 711 51 45
Bekijk alle experts
Deel dit artikel