Kennisatelier: De maakbare toekomst van leren

Wat zijn de mogelijke toekomstscenario’s voor creatief-technisch maakgericht onderwijs? In dit kennisatelier Kunst en Technologie laten we ons inspireren vanuit het perspectief van de onderwijsontwerper en de mediakunstenaar.
Deel dit artikel

De huidige situatie heeft nieuwe kansen en mogelijkheden voor online leren gecreëerd. Tegelijkertijd is er een duidelijke trend zichtbaar waarin kansenongelijkheid toeneemt, omdat leerlingen thuis geen of onvoldoende toegang hebben tot online onderwijs of fysieke faciliteiten. Hierdoor kunnen  ze hun creatieve vaardigheden op het gebied van ontwerpen en maken niet verder ontwikkelen.

Over de sprekers

Denker over hoe alles anders kan, dat is Jurriaan Rexwinkel. Als docent Innovatie & Prototyping en de kunstvakken is hij vooral bezig met de verbinding tussen kunsteducatie en makers-onderwijs, 21e eeuwse vaardigheden en onderwijs van morgen. Innovatie & Prototyping is een creatief- technisch vak waarin leerlingen leren om met behulp van het creatieve proces, complexe problemen op te lossen door (nieuwe) technologie in te zetten.

Casper is een Interactive Performance Designer en mediakunstenaar. Hij houdt zich bezig met de raakvlakken tussen kunst en technologie en ontwerpt (theatrale-)interactieve installaties. ‘Ik geloof in de mens als spelend wezen. Mensen weer activeren om te spelen en daarin creatief te zijn. Zichzelf te laten verbazen en het gevoel geven dat ze zelf iets creëren met de handvatten die ik ze geef. Dat zijn een paar van de doelen van mij als maker die in veel van mijn projecten terug te zien zijn.’

Vond je dit artikel interessant?

Gemiddelde 3.5 / 5. totaal 8

Praat verder over dit onderwerp met deze expert(s):
Eeke Wervers
Eeke Wervers
Functie: Specialist Cultuureducatie
Expertise: primair onderwijs,vakintegratie
eekewervers@lkca.nl
030 - 711 51 37
Bekijk alle experts
Deel dit artikel