Dans & Onderwijsdag

Deel dit artikel

De essentie van dans in het onderwijs

door Ruth Wilmans

Ongeveer 50 jaar geleden werd de eerste vakopleiding docent dansexpressie in de Theaterschool Amsterdam gestart met Kit Winkel als studieleider. Dit met het doel om dans haar plek in het Nederlandse onderwijs te geven. Sindsdien zijn er veel ontwikkelingen geweest in het veilig stellen van een wettelijke basis van dans in het primair en secondair onderwijs. Ook is de methodiek en didactiek van de educatieve dans verder ontwikkeld, beschreven en geïmplementeerd.  Kit Winkel is een inspirator gebleken voor veel dansers en dansdocenten die de creatieve dans verder en naar diverse werkvelden hebben ontwikkeld.

Maar waar gaat het nu eigenlijk om. Wat is de missie van Kit en waar staat ze voor? Wat was toenmaals het vernieuwende van haar methodiek en is dat nog steeds relevant? Wat zijn de belangrijke pijlers van dansmethodiek voor het onderwijs?

Wat kan dans betekenen voor de schoolgaande kinderen en jeugd. Hoe revolutionair is het dat we in curriculum.nu als doel van dans/kunst en cultuur, spreken van het ontwikkelen van een artistiek creatief vermogen? Waarom is het belangrijk om dans in het onderwijs juist nu verder te ontwikkelen en wie gaat dat doen?

Eind 2019 beëindigde Ruth Wilmans (docent dansimprovisatie) haar carrière in de dans na 44 jaar. Ze werkte jarenlang als Fontys Hogeschooldocent dans, choreograaf en coördinator, en als onderzoeker van het werkveld dans. Ze schreef verschillende publicaties o.a. over dans in het onderwijs. Momenteel is Ruth Wilmans voorzitter van de Stichting Educatieve Dans.

Vond je dit artikel interessant?

Gemiddelde 3.8 / 5. totaal 4

Praat verder over dit onderwerp met deze expert(s):
Marian van Miert
Marian van Miert
Functie: Specialist Cultuureducatie
Expertise: cultuur- en erfgoedinstellingen,primair onderwijs
marianvanmiert@lkca.nl
030 - 711 51 45
Bekijk alle experts
Deel dit artikel