Presentatie Rijksmuseum Multimedia Tour

Presentatie van Renate Meijer en Annemies Broekgaarden van de Afdeling Publiek en Educatie over de Multimediatour (MMT) van het Rijksmuseum.

Annemies Broekgaarden over de ontwikkeling van de MMT

Annemies Broekgaarden - foto Bibi Veth

In 2012 besloot het Rijksmuseum de multimediatour van het museum te vernieuwen volgens de laatste ontwikkelingen op dit gebied. Het museum richtte zich aanvankelijk op twee doelgroepen: volwassenen (cultuurtoerist en liefhebber) en families. Dit bleek niet haalbaar. De focus werd eerst gelegd op de volwassenentour. Later volgde de familietour.

Het museum stelde de volgende criteria op voor de ontwikkeling van de museumapp:

  • De content moet gratis zijn voor iedereen
  • In 7 talen beschikbaar zijn
  • In het museum 
  • Steeds terug naar het object
  • State of the art
  • AKPIE (Authentiek, Kwaliteit, Persoonlijk, Innovatief, Eenvoudig)
  • Groei van content moet gemakkelijk te realiseren zijn.

De content van de app werd ontwikkeld door NorthernLight/Kiss the frog en de hardware/verhuur van de apparatuur was in handen van Antenna International.
Bekijk het filmpje over de multimediatour>

Volwassentours

Renate Meijer gaat nader in op de museumapps. Het uitgangspunt van de museumtour voor de cultuurtoerist is dat de tour richting moet geven en houvast bieden, het moet het gebouw en de collectie ontsluiten en het bezoek moet behapbaar en plezierig zijn. De tour voor de liefhebber moet kennis aanbieden, verdieping geven, nieuwe perspectieven bieden en verrassen. 

De MMT heeft drie verschillende lagen.

Per MMT-stop:

  • Laag 1: audio. De ‘tone of voice’ hierbij is informeel. Er werd gekozen voor stemmen van bijvoorbeeld Barry Atsma of Jacob Derwig. Deze laag duurt 1 minuut = 150 woorden. 
  •  Laag 2: meer zien. Audio in combinatie met een animatie. Augmented reality werkte niet omdat de batterijen van het apparaat hierdoor snel op waren. De animatie geeft hetzelfde effect als augmented reality. Deze laag duurt ongeveer 15-20 seconden. 
  •  Laag 3: meer weten. In deze laag komen experts op andere terreinen dan de kunst aan het woord. Zoals terrorisme-expert Beatrice de Graaf over Van Speijks zelfmoordaanslag of ex-boxer en boeddhist Lucia Rijker over boeddha.

Renate Meijer - foto Bibi VethDe MMT is op dit moment beschikbaar in 9 talen, de familietour alleen in het Nederlands, Frans, Duits en Engels. Chinees en Russisch is alleen beschikbaar bij de hoogtepunten van de collectie. 
De content is via verschillende tours bereikbaar - zoals ‘alle eeuwen’, tentoonstellingen of thema’s (zoals Koloniaal Verleden of Muziek) - of per nummer.
In 2013 deed Valsplat onderzoek naar het gebruik van de app. De content scoorde hoog, maar het publiek bleek nog meer informatie over de collectie te willen en de navigatie door het gebouw werd als te moeilijk ervaren. Daarom werd het aantal stops uitgebreid en de voor het Familiespel ontwikkelde fotonavigatie werd overgenomen in de volwassenentour. Het nadeel van fotonavigatie is dat de routes lopen vanaf de beginbalie en je je route niet vrij kan kiezen. Het is technisch nog niet mogelijk dat de app als een tomtom werkt.

Familiespel

Het spel is niet individueel maar gericht op samenwerken door groot en klein. De vaste route bestaat uit 8 stops.  Het doel is plezier hebben maar er ook wat van opsteken. Het spel duurt ongeveer 1 uur. Het team koos voor een spel waarbij niet winnen of verliezen centraal staat. De opdrachten zijn zo bedacht dat door samen te werken met verschillende leeftijden elke opdracht goed te maken is.
Meer informatie over het familiespel>
 
Bevindingen/tips van Annemies Broekgaarden bij het ontwikkelen van de MMT:

  • Het maken van een multimediatour is complex.
  • Beperk je aanspreekpunten 
  • ‘Keep it simple’ 
  • Content moet leidend zijn
  • Goed werkende techniek is de basis
  • Zorg voor heldere communicatie en afspraken
  • Test, test, test!
  • Ga steeds terug naar de bezoeker
  • Je bent nooit klaar!
  • Gebruik Google Analytics om de bezoekersaantallen beter te begrijpen

De museumtour had niet tot stand kunnen komen zonder de subsidies van Fonds 21 en het VSB Fonds. De ontwikkeling van de app kostte 1 miljoen euro en de familietour €150.000. 

Bekijk hier de presentatie van het Rijksmuseum>