Middagsessie 8 - Cultuur en techniek

Creativiteit zit niet alleen bij kunst, maar ook bij techniek. De combinatie cultuur en techniek is populair bij cultuurprofielscholen. Ruim de helft van de 43 leden heeft een Techniek of bèta (excellent) lijn. Maar waarom kies je als school voor kunst en techniek, wat is je visie daarop en hoe richt je dit vervolgens in? Astrid Rass leidt de sessie in en de drie cultuurprofielscholen vertellen over hun visie, keuzes en ervaringen. 

Martine Horstman en Hans-Peter Bethge presenteren het Stedelijk Lyceum Kottenpark in Enschede, een school voor cultuur en wetenschap. De cultuurprofielschool heeft een kunstklas voor muziek, beeldend en theater en een vooropleiding theaterdans. De school richt zich op talentmaximalisatie en samenhang tussen kunst en cultuur, talen, wetenschap en filosofie. Naast activiteiten per profiel organiseert de school activiteiten waarbij een verbinding tussen cultuur en wetenschap plaats vindt, zoals projecten over Leonardo da Vinci en Green Living en sustainability.

Annemiek Heij en Ruud Maasdam vertellen over de aanpak op het Insula College in Dordrecht, een vmbo-t school. Ze werken veel samen en benutten elkaars sterke kanten.  Als verschillen benoemen ze: techniek  is meer wetenschappelijk, ontwerpt, construeert, bijna wiskundig. Kunst  ontdekt, improviseert, experimenteert, ontdekt zonder berekeningen, maar uit ondervinding ontstaat er iets. Onderwerpen van projecten zijn decorbouw en kinetische kunst.

Lyceum Schöndeln in Roermond is een technasium en cultuurprofielschool.  Bart Segers en Patrick Raemaekers vertellen over inhoud en aanpak. Het technasium biedt onderzoek & ontwerpen aan, de cultuurprofielschool de cultuurstroom. Gezamenlijke activiteit is Tijd voor talent. Enkele belangrijke kenmerken zijn de coachende rol van docenten, competentiegericht onderwijs  en de samenwerking met bedrijven. 

Download de presentatie