Middagsessie 10 - DansTutorial; scholen in de Kunst

Hoe zorg je ervoor dat je leerlingen Kunst Algemeen goed voorbereid zijn op het onderdeel dans binnen het examen Kunst Algemeen?

Scholen in de Kunst heeft hiervoor de DansTutorial ontworpen; een dansante theorie- en praktijkles voor de bovenbouw havo en vwo. Op een levendige en praktijkgerichte manier wordt de dansgeschiedenis uiteengezet, dansvormen- en dansstijlen besproken en verschillende danstermen uitgelegd en toegelicht met beeldfragmenten van diverse choreografieën. Ook de danselementen tijd, kracht en ruimte komen aan bod.

Esther Nederpelt bespreekt de inhoud van de DansTutorial: ’Binnen één les krijgen leerlingen een compacte snuffel aan hoe dans in elkaar zit’. Aan de hand van filmfragmenten wordt de dansgeschiedenis uiteen gezet en leerlingen gaan praktisch aan de slag. ‘De tutorial gaat uit van hoe eenvoudig het is om te dansen’. Dit illustreert Nederpelt aan de hand van een praktische opdracht, waarin de deelnemers aan de slag gaan met de danselementen tijd, ruimte en kracht. Vanuit deze danselementen wordt gewerkt aan een choreografie, waarin de deelnemers hun decor – bestaande uit vier stoelen en een tafel - vervreemden, zodat de oorspronkelijke functie van het decor niet meer te zien is. Vervolgens worden, door middel van diverse gekaderde opdrachten, ruimte, kracht en tijd ingezet op een manier dat past bij de verschillende decors. Wanneer, tot slot, de verschillende poses van de deelnemers aan elkaar worden verbonden, ontstaat er een choreografie. Met deze opdracht laat Nederpelt zien hoe simpel het is om dans in te zetten in je klaslokaal, zonder dat de leerkracht zelf een expert hoeft te zijn in dans.

Download de presentatie van Esther Nederpelt