Interactieve presentaties ronde 2

11.45-12.30 uur

Co-creatie: de kunstenaar ontwerpt samen met de leerkracht

Interactieve presentatie door Karin Kotte en Joanne Bobbink

Een creatief proces duurt langer dan 60 minuten. Helaas is het vaak zo dat een kunstvakdocent maar kort de tijd krijgt om een workshop te geven aan een klas vol kinderen. Hoe kunnen we er nu tóch voor zorgen dat er een volwaardig proces doorlopen wordt?

Karin Kotte en Joanne Bobbink laten in deze presentatie zien hoe een geïntegreerde workshop, gegeven door de leerkracht en een kunstvakdocent, eruit kan zien. De leerkracht brengt bijvoorbeeld een schoolthema in en stemt met de kunstvakdocent af hoe het thema wordt uitgewerkt.  In het gezamenlijke traject dat volgt, krijgt de leerkracht bijvoorbeeld een rol in de oriëntatiefase en deels in het onderzoek en zet  de kunstenaar zijn expertise in tijdens de creatieve fase.

Als deelnemer aan deze presentatie krijg je voorbeelden uit de praktijk te zien en een toelichting op de opzet van de 'verdiepende cursus procesgerichte didactiek'.

Karin Kotte heeft de cursus ontwikkeld samen met Cultuurplein Noord Veluwe, waar Joanne Bobbink cultuurcoach is.

Natuurlijk … Kunst: geïntegreerde natuur- en kunsteducatie

Interactieve presentatie door Jo Willems

Op een 'interventieve' wijze onderzoeken we de relatie tussen natuur- en kunsteducatie. Deze presentatie is gebaseerd op een project van Kaleidoscoop rondom de herinrichting van natuurgebied van de ENCI-groeve in Maastricht.

Jo Willems deed vanuit zijn master kunsteducatie aan de HKU onderzoek naar geïntegreerde natuur- en kunsteducatie in dit project van Kaleidoscoop. Hun programma Toon je Talent biedt kinderen kansen hun talenten met samenwerken en in samenhang te ontwikkelen. Toon je talent beweegt zich meer en meer naar creatieve partnerschappen met culturele en maatschappelijke organisaties. Complexe vraagstukken uit de 'echte' wereld worden kunsteducatief benaderd waardoor de leerlingen een deel van de oplossing worden.

Het onderzoek en het project 'Natuurlijk …….Kunst!' is gebaseerd op de zeven bouwelementen van High Impact Learning van Philip Dochy (2015). Het onderzoek en het project ‘Natuurlijk … Kunst!’ heeft de internationale Quarry Life Award ontvangen.

Jo Willems is Kunstdocent op De Nieuwste Pabo, projectontwikkelaar en tuinarchitect.

Ontdekkend leren: een kruisbestuiving tussen kunst en lesdoelen

Interactieve presentatie door Anne-Marie Knippels en Sabine Hasselaar

Het Filiaal theatermakers heeft binnen zijn creatieve partnerschappen met scholen veel ervaring opgedaan in hoe je een kunstervaring (kijken naar theatervoorstelling) kan koppelen aan reguliere vakken op school. Verbindingen leggen is de sleutel tot inspirerende lessen waarin het onderzoek en creatief vermogen centraal staan.

Je krijgt een korte toelichting op de werkvormen die Anne-Marie Knippels en Sabine Hasselaar samen met de partnerscholen hebben ontwikkeld. Wat hield het in en wat heeft het de school opgeleverd? Je kan zelf ook een aantal werkvormen uitproberen. Denk aan beeldende rekenlessen of magnetisme en ons zonnenstelsel in de theaterles. Zo ervaar je hoe je creatieve werkvormen kan inzetten in een reguliere les, gekoppeld aan een theatervoorstelling.

Anne-Marie Knippels werkt bij Het Filiaal theatermakers en Sabine Hasselaar is leerkracht op één van de pilotscholen.

Begrijpend kijken: bewegend beeld in de klas

Interactieve presentatie door Drs. Brit Thomassen

Bewegend beeld is overal en kan vele functies vervullen: van kunst tot entertainment; van reclame tot illustratiemateriaal en van erfgoed bron tot instructiefilm. Voordat kinderen kunnen lezen en schrijven, hebben ze vaak al veel ontdekt via bewegend beeld. Maar zien en horen we wel allemaal hetzelfde? Welke rol speel je als docent? En hoe kun je meer halen uit bewegend beeld in de klas, bijvoorbeeld als het gaat om beeldvorming of de ontwikkeling van historisch besef?

Je gaat aan de slag met kijkvragen en het effect van framing. Begrijpend kijken en criteria voor selectie van beeldmateriaal staan centraal.

Drs. Brit Thomassen houdt zich bij EYE Filmmuseum bezig met educatie voor het primair onderwijs.