'We hebben kunsteducatoren-muzikanten nodig in het onderwijs'

Jeroen Vanesser foto Geert de Jong

Jeroen Vanesser, onderzoeker bij de Katholieke Hogeschool Limburg, University College Leuven Limburg, gaf een presentatie tijdens de onderzoeksconferentie.

Je sprak tijdens het symposium Opleiden tot kunst- en cultuureducator vanuit drie verschillende brillen' over de hedendaagse muziekeducator.

'Onderwerp van mijn onderzoek was hoe we onze toekomstige leraren Muzikale Opvoeding kunnen voorbereiden op hun rol in een nieuw leerklimaat. Het onderwijs en het leren vindt niet meer plaats tussen vier muren. Het voltrekt zich op de meest onverwachte plekjes. De school is nu de plek waar je kennis, die overal is, vergaart, verwerkt en een plaats en betekenis geeft. We hebben daarom geen muziekleraren meer nodig maar kunsteducatoren-muzikanten die hun potentieel kunnen inzetten om verbinding te brengen in de wereld, en tussen de werkelijkheid en het onderwijs.'

'Dat betekent dat je naast kunsteducator ook kunstenaar moet zijn. Zelf ben ik ook muzikant en componist. Het gaat erom langs die weg tot kunsteducatie te komen. Crossmediaal, interdisciplinair, multi-disciplinair. De educator als verbindingskunstenaar. Ik hoopte op vuurwerk tijdens het symposium.'

Zijn je verwachtingen uitgekomen?

'Jazeker, het was een succes. De andere sprekers, Geert van Coenen, Tobias Frenssen, Albert Sanders en Lode Vermeersch, de 'Belgische Barend van Heusden', en ik hebben achteraf naar elkaar toe uitgesproken dat dit consortium prima werkt. We willen het zeker nog eens overdoen.'

Waarom was je verder bij de conferentie?

'Ik was hier om te delen, om te geven, om te zien en te krijgen, om helderheid te krijgen.'

'De keynote van Marc Vermeulen vond ik goed. Ik heb vooral zijn slotzin onthouden: minder evidence based practice, meer practice based evidence, en voel me daar door gesteund. Zelf ben ik voorstander van action based research. Met art based research heb ik heel veel affiniteit. Daar wordt door kwantitatieve onderzoekers smalend naar gekeken, maar ik vind het het meest krachtige onderzoek.' 

Je bent ook nog naar het symposium 'Etnografie als onderzoeksmethode in kunst-educatie en amateurkunst’ geweest. Wat neem je daarvan mee naar je werk?

'Dat was best interessant en leverde me het inzicht op dat zelfreflectie-onderzoek een vorm van etnografie is. Het onderzoek naar zaken in je omgeving, of zelfs gewoon bij jezelf, is even belangrijk of zelfs belangrijker dan het onderzoek naar onderwerpen die ver van je bed liggen. Daar had ik wel wat aan. En verder heb ik natuurlijk ook wat genetwerkt, dat is altijd prettig en mooi meegenomen…'

'De rest van de dag verliep ook vlot, alles was perfect geregeld. Bij mijn weten hebben we hier geen equivalent voor bij ons in Vlaanderen.'

Foto: Geert de Jong