Peggy Brandon: 'Zorg ook voor culturele trapveldjes'


Waarom is Peggy Brandon, directeur van Mocca, het Amsterdams expertisenetwerk voor cultuureducatie, blij met het bestuurlijk kader Cultuur en Onderwijs? 'Laat de onderwijswethouder vaker aanschuiven als het gaat om cultuuronderwijs.'

Grote verwachtingen van gemeenschappelijkheid onderwijs en cultuur

'Ik hoop dat de intentie tot goed cultuuronderwijs en tot samenwerking tussen de culturele sector en het onderwijs, zoals die wordt uitgesproken in het convenant, binnen de gemeente Amsterdam een aantal jaren wordt vastgehouden. En dat de volgende kabinetten deze lijn voorzetten. Dat het niet voorbij is met een andere minister.'

'Het is belangrijk dat de cultuur- en de onderwijssector door dit convenant beleidsmatig niveau echt meer met elkaar op gaan trekken. Nu zijn het bijna gescheiden werelden. Cultuureducatie valt nu vaak onder cultuur. Laat de onderwijswethouder ook eens aanschuiven. Ik verwacht heel veel van gemeenschappelijkheid, bijvoorbeeld van samenwerking tussen pabo's, het onderwijs en de cultuurwereld. In Amsterdam zijn we daar al druk mee bezig.'  

Zorg voor de basis van talentontwikkeling

'Talentontwikkeling is belangrijk, zoals de minister en de staatssecretaris terecht stellen. Daarbij wordt vaak de sportsector als voorbeeld genomen. Inderdaad gebeurt het dat talentvolle voetballertjes snel worden gespot. Maar in de sportsector hebben ze ook zo hun problemen. Ook daar staat het verenigingsleven onder grote druk - net als in de amateurkunstsector. Als talentontwikkeling binnen het onderwijs belangrijk is, zorg dan ook voor het vervolg. Zorg dat amateurschilders betaalbare ruimtes kunnen huren om samen te schilderen, dat koren kunnen repeteren, dat er faciliteiten zijn. Zorg voor de basis, voor culturele trapveldjes.

Meer over het Bestuurlijk kader Cultuur en Onderwijs