Een rap voor een toekomst

Interview

Dherl Deekman
auteur
Angela van Dijk
datum
6 maart 2017

‘Mensen kunnen vallen, maar ook weer opstaan. Muziek maken is hierbij een krachtig middel. Het geeft je zelfvertrouwen, je kunt je emoties uiten, het werkt louterend.’

Dherl Deekman is singer/songwriter, pedagoog, rapper, producent, cultureel en maatschappelijk ondernemer. En founding father van Toekomst Muziek, een succesvolle aanpak van hulp en muziek die kwetsbare jongeren weer een perspectief biedt, een uitzicht op een positief bestaan.

Met zijn methode bereikt Deekman jongeren die niet geïnteresseerd zijn in trajecten vanuit de reguliere hulpverlening, maar wel gemotiveerd zijn om muziek te maken. Het idee achter Toekomst Muziek ontstond al tijdens zijn studies pedagogiek en psychosociaal werk.

Drijfzand

‘Ik ben zowel pedagoog als muzikant, maar kwam eigenlijk pas gaandeweg op het idee om die twee te combineren. Vijf jaar geleden werkte ik bij Spirit, een organisatie die jongeren hulp biedt. Ik zag elke dag dat die jongeren gebukt gingen onder een negatief zelfbeeld, onder hun eigen negatieve selffulfilling prophecy. Maar zag ook dat er heel veel met muziek bezig waren. Dat vond ik een positief teken. In de hulpverlening wordt vaak eerst gekeken naar de afwijking, de ellende, maar niet naar wat mensen wel kunnen. Mijn blik is een andere, ik kijk liever naar wat mensen graag willen. En daar zag ik een mogelijkheid. Waar is iemand wel toe in staat? Wat kan iemand wel? Ik zag gewoon dat die jongens net zo zijn als ik, maar gewoon pech hebben gehad. En dat ze iets nodig hadden waar ze zich aan vast konden houden, in plaats van moeizaam je hoofd boven het drijfzand houden.’

Hiphop = empowerment

‘Voor mij was hiphop mijn eerste kennismaking met muziek. Het mooie van rap is dat iedereen mee kan doen, het is laagdrempelig, en je komt door de samples in aanraking met allerlei andere muziekstromingen. Ik vond het geweldig, hiphop heeft mij gesocialiseerd, iedereen helpt elkaar, geeft feedback, zorgt dat de ander beter wordt, dat is puur empowerment.  Zo ontwikkel je je eigen stijl, daar krijg je zoveel zelfvertrouwen van.’

Het bracht hem tot de ontwikkeling van Toekomst Muziek, een combinatie van hiphopmuziek en hulp. Het doel is om jongeren te empoweren op gebied van school of werk. Het startpunt van het traject is hun eigen muziek. Het is een intensief traject, maar niet vrijblijvend. Plannen van aanpak, doelen, resultaten en evaluaties maken het tot een serieuze zaak. De jongeren maken samen met hun begeleider een plan, krijgen begeleiding in het vinden van een passende opleiding of baan in de muziekwereld. Als dat niet mogelijk is, wordt er gezocht naar andere mogelijkheden. De jongeren komen via de buurthuizen bij Dherl terecht. ‘Ik heb het geluk gehad dat ik met mijn achtergrond als hulpverlener makkelijker kon binnenkomen bij buurthuizen, ik spreek de taal.’

De winst is voor de jongeren

‘De inzet is dat we minstens drie nummers op cd maken, dat is minimaal nodig om verder te kunnen, om je te presenteren bij een platenmaatschappij of optredens te regelen. Daarnaast maken we een professionele videoclip, een biografie en een persoonlijke presentatie. We werken intensief zo’n half jaar met elkaar om tot een goed eindresultaat te komen. Waar ik naar streef, is een goed eindproduct, zodat de presentatie van hun muziek de kwaliteit krijgt die het verdient.’

Om tot dat goede eindproduct te komen, doet Dherl eigenlijk alles wat een producer doet: ‘Ik help ze met de articulatie, intonatie, presentatie, neem de muziek op, mix het af. Ik zie wat ze kunnen, alles zit er al in, maar door dit traject leren ze zichzelf te presenteren, ze leren zich voor te bereiden, op tijd te komen, afspraken na te komen, zich professioneel te presenteren. Het is natuurlijk fascinerend dat de jongens die hier komen geweldige muziek maken. Zo talentvol zijn ze. Dus ik ga ook wel met ze in gesprek over wat ze verder willen behalve dit traject. Niets opdringen, maar gewoon aangeven dat – als er klaar voor zijn – ik ze kan helpen, in contact brengen met scholen.’ 

Dherl heeft met Toekomst Muziek de afgelopen vijf jaar met zo’n 53 jongeren maar liefst 7 albums, 20 videoclips en 35 optredens gerealiseerd. En ze natuurlijk begeleidt richting een baan of een opleiding. ‘Maar ik ben de tijdelijke factor. De winst is niet van mij, maar van de jongeren zelf. Zij zijn immers zelf hét handelsmerk van hun eigen muziek.’
Helaas is de financiële ondersteuning van dit project gestopt. Maar voor Dherl is dit zijn roeping, en hij is nu dan ook druk op zoek naar middelen om Toekomst Muziek door te zetten. 

Meer weten over de aanpak of in gesprek komen met Dherl Deekman? Kijk op: www.minstrelproductions.nl
Nieuwsgierig naar de talentvolle jongeren? Kijk eens op het YouTube-kanaal van Toekomst Muziek