mail of bel voor vragen 030 711 51 00

‘Er zijn talloze haakjes waardoor de erfgoedles vakoverstijgend is’

Interview

Tineke de Danschutter
auteur
Jolanda Horsten
datum
12 februari 2017

Een erfgoedjuf - of meester - leert kinderen over het erfgoed in hun directe omgeving. Wij spraken met de ontwikkelaar van deze nieuwe functie: Tineke de Danschutter, consulent erfgoed en Publiek in Groningen. Tijdens de Dag van de Cultuureducatie laat ze, samen met erfgoedjuf Ingeborg Bennink zien hoe je zo’n erfgoedtraject succesvol ontwikkelt en tegelijkertijd vakken zoals rekenen, taal, aardrijkskunde en geschiedenis versterkt.

‘Mensen horen thuis in een traditie. Die begint bij hun familie, hun voordeur en hun omgeving. Daarom is het belangrijk dat ze die omgeving kennen. Erfgoededucatie helpt daarbij. Jammer genoeg zijn veel culturele instellingen - vooral de kleinere - niet altijd in staat om educatie professioneel aan te bieden, terwijl scholen daar wel behoefte aan hebben. Vanuit die gedachte heb ik de functie van erfgoedjuf ontwikkeld. We trainen mensen met inhoudelijke en didactische kennis, zoals historici en kunstenaars, om lessen over erfgoed in de buurt te ontwikkelen en te geven.’

Winst voor scholen en voor culturele instellingen 

‘Basisscholen kunnen een abonnement nemen op een erfgoedtraject. Daarvoor krijgen ze voor elke groep, van een tot en met acht, een eigen traject. Ze gaan naar een museum, een landschap of een gebouw in hun eigen omgeving om een erfgoedtraject te doen. Een erfgoedjuf kan (een deel van) die lessen ontwikkelen en verzorgen, maar een culturele instelling kan dat natuurlijk ook zelf doen.’

Erfgoed in Grootegast 

‘In de provincie Groningen zijn op dit moment zestien erfgoedjuffen actief in twaalf gemeenten. Grootegast is ons voorbeeldproject. Daar hebben we abstracte kennis die bijvoorbeeld is aangereikt door SLO, concreet vertaald. Het laat zien dat de ontwikkeling van leerlingen centraal staat. We gaan uit van de cultuur- en leefomgeving van de leerlingen in Grootegast.’ (tekst loopt door onder afbeelding)

Tineke de DanschutterVakoverstijgend

‘Elk leerjaar van de basisschool heeft een eigen erfgoedtraject. Daarbij sluiten we aan bij andere vakken in het onderwijs. Zo gaat een van de trajecten over Abel Tasman, de Groninger ontdekkingsreiziger. Daarbij is het heel gemakkelijk om een link te maken naar geschiedenis en aardrijkskunde, maar ook naar mediawijsheid. Bij een ander onderdeel van het traject staat Sint Maarten centraal, de traditie waarbij kinderen langs de huizen trekken en zingen in hun eigen dialect. Dit sluit aan bij vakken als muziek en zang, maar ook bij de streektaal. Bij weer een ander traject trekken kinderen het veld in om te leren wat er groeit en groeide. Dat is een linkje naar biologie. Zo zijn er talloze haakjes waardoor de erfgoedles aansluit bij andere lessen, en daarmee vakoverstijgend is.’ 

Erfgoed Gespiegeld 

‘Op de dag van de Cultuureducatie presenteer ik onze erfgoedleerlijn, samen met erfgoedjuf Ingeborg Bennink. We geven deelnemers inzage in het erfgoedtraject in Grootegast. Hoe hebben we het aangepakt, hoe implementeer je het in andere lessen en wat kun je bereiken, simpelweg door gebruik te maken van het erfgoed in de omgeving? Na afloop ontvangen alle deelnemers de brochure Erfgoed Gespiegeld. We geven mensen ankerpunten waarmee ze zelf aan de slag kunnen gaan. We laten zien hoe je abstracte leerlijnen vertaalt naar pragmatische plannen waar leerlingen zich thuis bij voelen. Deze workshop is vooral bedoeld voor cultuurcoördinatoren en medewerkers van cultuurinstellingen.’

Meer informatie 

Website Erfgoedpartners